آزمایش ادرار چیست؟

آزمایش ادرار چیست؟

بسیاری از افراد با وجود هرگونه اختلال در سیستم جسمانی خود تمایل دارند تا سریعا به پزشک مراجعه کرده تا علت عارضه پیش آمده را جویا شوند و بهترین روش های درمانی را در پیش بگیرند. اما امروزه بسیاری متخصصان و پزشکان سعی دارند تا تشخیص خود را بر پایه جواب آزمایشات گوناگون به شخص […]

بسیاری از افراد با وجود هرگونه اختلال در سیستم جسمانی خود تمایل دارند تا سریعا به پزشک مراجعه کرده تا علت عارضه پیش آمده را جویا شوند و بهترین روش های درمانی را در پیش بگیرند.

اما امروزه بسیاری متخصصان و پزشکان سعی دارند تا تشخیص خود را بر پایه جواب آزمایشات گوناگون به شخص ارائه دهند تا هیچ گونه اختلال و خطایی در روند درمان ایجاد نشود.

یکی از آزمایش های بسیار کاربردی که همه روزه در سراسر دنیا انجام میشود آزمایش ادرار و ازمایش مدفوع است، باید بدانید که آزمایش ادرار نتیجه ای کاملاً دقیق داشته و پزشک می تواند از سیستم داخلی بدن و هرگونه اختلال و بیماری ها سریعا مطلع شود.

شاید این سوال برای شما به وجود بیاید که کاربرد اصلی آزمایش ادرار چیست و آیا می‌ تواند بسیاری از بیماری‌ ها را به طور واضح مشخص مشخص کند یا خیر.

جواب این سوال مثبت است، آزمایش ادرار اگر به درستی و در شرایط مناسب انجام شود می تواند پزشکان را به راحتی از کوچکترین عوارض آگاه کرده و روند درمان ساده تر و آسان تر در پیش گرفته میشود و با این روش سلامت افراد حفظ خواهد شد.

تمامی خوراکی هایی که در طول روز مصرف می‌ کنید، داروها، آب بدن و حتی خون با ادرار ارتباط مستقیم داشته و بر اساس آزمایشی که بر روی ادرار انجام میشود بسیاری از آسیب‌ ها و مشکلات داخلی سریع مشخص خواهد شد.

با ما همراه باشید تا در ادامه این مقاله کاربردی اطلاعات کاملاً دقیق را در مورد آزمایش ادرار و چگونگی انجام آن و حتی فاکتورهایی که در این آزمایش حساس بررسی میشوند را برای شما شرح دهیم.

آزمایش ادرار یکی از جامع ترین و کامل ترین تست هایی است که شما می توانید برای بررسی بخش های داخلی انجام دهید.

به همین دلیل است که متخصصان در کنار انجام روش های درمانی و حتی در هنگام انجام آزمایش خون تست ادرار را گزینه ای مناسب و ضروری دانسته و معتقدند که به واسطه نتیجه این آزمایش دقیق می‌ توانند بسیاری از آسیب‌ های پنهان را شناسایی کنند.

در هر صورت بهتر است که اگر پزشک شما آزمایش ادرار را برایتان تجویز می‌ کند بدون چون و چرا این فرآیند را انجام داده تا بتوانید از سلامت خود اطمینان حاصل نمایید.

نکته بسیار مهم این است که آزمایش ادرار باید به درستی و تحت نظر متخصص انجام شود و از طرفی دیگر نمونه ادرار باید در مراکز معتبر و با دستگاه های پیشرفته مورد ارزیابی قرار بگیرد تا پزشک بتواند به نتیجه آن اعتماد کرده و بر این پایه روش درمان را آغاز می‌ کند.

روند انجام آزمایش ادرار بسیار آسان است و هیچگونه مشکلی برای فرد به وجود نمی آورد و متخصصان با این آزمایش به ظاهر ساده می‌ توانند سلامت شما را حفظ کرده و از هرگونه آسیب های جدی و انواع بیماری های خاموش محفوظ بدارند.

چگونه آزمایش ادرار گرفته میشود؟

چگونه آزمایش ادرار گرفته میشود؟
چگونه آزمایش ادرار گرفته میشود؟

همه افراد برای یکبار هم که شده آزمایش ادرار را انجام داده و با چگونگی انجام آن آشنایی کامل دارند.

اما این مطلب برای تمامی کسانی که تا به حال آزمایش ادرار را انجام نداده اند بسیار کاربردی است و می تواند سطح آگاهی آنها را افزایش دهد.

زمانی که به آزمایشگاه مراجعه می‌ کنید پزشکان و تمامی کسانی که در این مراکز فعالیت دارند به شما آموزش خواهند داد که چگونه آزمایش ادرار را به درستی انجام دهید تا نمونه ای که به آنها تحویل می دهید کاربرد مورد نظر را داشته باشد.

قبل از هر چیز باید بدانید که آزمایش ادرار معمولا به صورت ناشناس انجام میشود تا پزشک بتواند تمامی فاکتورهای موجود در ادرار را بررسی کرده و قطعا نتیجه آزمایش با این روش با خطا مواجه نمیشود.

در مرحله اول جهت نمونه گیری ظرفی کاملا پاکیزه به مراجعین داده خواهد شد که اسم و مشخصات آنها به طور دقیق بر روی ظرف درجه شده و این امر سبب میشود تا با نمونه‌ افراد دیگر اشتباه نشود.

سپس شما می توانید در محیط سرویس بهداشتی نمونه‌ ای از اداره خارج شده از مثانه را در آن قرار داده و انجام مراحل بعد را به آزمایشگاه بسپارید.

توجه داشته باشید که متخصصان توصیه می‌ کنند بخش اولیه ادرار به دلیل غلظت زیاد باید خارج شود و پس از آن نمونه در حد بسیار محدود هم می‌ تواند مورد آزمایش قرار بگیرد.

پس توجه داشته باشید که حتما باید روند خروج ادرار به درستی انجام شود و هیچ ماده دیگری نباید با آن ترکیب شود زیرا سبب ایجاد اختلال و خطا در نتیجه آزمایش خواهد شد.

پس از آنکه نمونه گیری انجام شد ادرار به آزمایشگاه سپرده میشود و پس از آن کاری در آزمایشگاه نخواهد داشت.

شما به منزل برگشته آزمایشگاه پس از حاضر شده جواب به شما اطلاع خواهد داد که می توانید بلافاصله جواب را به پزشک ارائه داده و متخصصان می توانند با بررسی فاکتورهای مختلف تشخیص دهند که آیا عارضه ای متوجه سلامت شخصی می باشد یا خیر.

روند انجام آزمایش بسیار آسان است اما کافی است که اطلاعات محدودی در این باره داشته باشید تا هنگام انجام آزمایش با مشکل مواجه نشوید.

در تفسیر آزمایش ادرار چه فاکتور هایی بررسی میشود؟

در تفسیر آزمایش ادرار چه فاکتور هایی بررسی میشود؟
در تفسیر آزمایش ادرار چه فاکتور هایی بررسی میشود؟

در آزمایش ادرار فاکتور های زیر بررسی میشود:

color

یکی از اجرای اصلی موجود در آزمایش ادرار color یعنی رنگ ادرار است. وجود تغییر در رنگ ادرار به دلیل وجود یکسری بیماری خاص می باشد. عواملی چون غلظت ادرار، مواد غذایی مصرف شده، دارو های استفاده شده و وجود عفونت در ادرار موجب ایجاد تغییر در رنگ ادرار میشود.

اگر رنگ ادرار نشانه ی عفونت ادرار باشد انجام کشت ادرار نیز لازم است.

شفافیت appearance

معمولا در شرایط طبیعی ادرار شفاف است ولی گاهی اوقات امکان دارد کدر شود و این کدری نشان دهنده ی وجود مواد غیر طبیعی در داخل‌ ادرار است. یکی دیگر از دلایل کدری وجود باکتریال است‌. همچنین وجود گلبول سفید نیز موجب کدری ادرار میشود.

میزان PH

مقدار اسیدیته ادرار را با PH مشخص می کنند. چنان چه فرد مواد غذایی گیاهی مصرف کرده باشد روی PH ادرار موثر است. زیاد شدن و کم شدن PH نشانه ای از بیماری است.

پروتئین

چنان چه پروتئین داخل ادرار زیاد باشد نشانه ی وجود بیماری در کلیه، وجود عفونت در مجاری ادرار و بالا بودن فشار خون است.

گلوکز

در صورت وجود گلوکز در ادرار فرد امکان دارد به بیماری کلیوی و دیابت شیرین مبتلا باشد.

وجود خون

وجود خون در آزمایش ادرار نشانه ی وجود بیماری عضو های داخل بدن است‌ و باید حتما به پزشک متخصص مراجعه کرد‌.

وجود ketone

چنان چه به جای مصرف کردن گلوکز بدن از چربی استفاده کند آزمایش ادرار ketone را نشان می دهد. یعنی زمانی که به بدن کربوهیدرات کافی نرسد و یا گلوکز در دسترس سلول های بدن نباشد‌.

بوی ادرار

چنان چه عفونت ادرار وجود داشته باشد بوی ادرار غیر طبیعی میشود.

وزن مخصوص و یا specific gravity

بالا بودن وزن نشانه ی زیاد بودن غلظت ادرار است.

بیلی روبین bilirubin

ماده ی زائدی‌ است که به وسیله ی کبد ایجاد میشود و قسمتی از ماده ی صفرا می باشد. این ماده در بدن افراد سالم دیده نمیشود و افرادی که دارای بیماری هپاتیت و یا وجود انسداد صفراوی هستند مقدار بیلی روبین خون آنها زیاد میشود و سپس‌ از طریق ادرار خارج می‌شود.

اوروبیلینوژن

مثبت بودن این مورد نشانه ی مبتلا شدن فرد به بیماری کبدی است.

لکوسیت استراز

با افزایش گلبول های سفید خون مقدار لکوسیت استراز افزایش می یابد و نشانه ی وجود التهاب در دستگاه ادرار و کلیه ها است.

نیتریت Nitrite

نیترات موجود در ادرار به دلیل وجود باکتری تبدیل به نیتریت میشود. مثبت بودن نیتریت نشانه ی وجود عفونت ادراری است.

سلول های اپیتلیال

وجود عفونت و التهاب تعداد این سلول ها را بالا می برد.

باکتری و مخمر Bacteria and yeast

باید نمونه میانی ادرار را برای آزمایش گرفت که حاوی باکتری نباشد چنان چه نمونه آلوده به باکتری شود نتیجه ی آزمایش را مثبت نشان می دهد‌‌.

کست ادرار Cast

کست ها پروتئین های لخته شده به وسیله ی سلول های موجود در کلیه هستند و زیاد بودن آن نشانه وجود اختلال کلیوی است.

کریستال Crystal

املاحی در ادرار وجود دارد که باید از بدن دفع شوند، چنان چه این املاح به همدیگر وصل شوند کریستال را ایجاد می کنند و ادامه پیدا کردن این اتصال موجب تشکیل سنگ کلیه میشود.

نتیجه ی آزمایش ادرار چگونه ارائه میشود؟

نتیجه ی آزمایش ادرار چگونه ارائه میشود؟
نتیجه ی آزمایش ادرار چگونه ارائه میشود؟

نتیجه ی آزمایش ادرار به دو صورت حضوری و آنلاین ارائه می گردد. چنان چه مراجعه کننده ی محترم در دریافت کردن جواب آزمایش خود عجله داشته باشد و یا امکان مراجعه ی حضوری برای دریافت کردن نتیجه ی آزمایش خود را نداشته باشد می تواند به صورت آنلاین و فوری اقدام به دریافت جواب آزمایش خود کند‌.

نمونه ی ادرار را تا چند ساعت می توان نگه داشت؟

اگر نمونه ی گرفته شده برای کشت ادرار و یا آزمایش کامل ادرار باشد، بهتر است کمتر از یک ساعت به آزمایشگاه منتقل گردد. در موارد دیگر تا ۲۴ ساعت در دمای ۴ درجه می توان نمونه را نگهداری نمود.

نمونه گیری ادرار در منزل برای آزمایشگاه

نمونه گیری ادرار در منزل برای آزمایشگاه
نمونه گیری ادرار در منزل برای آزمایشگاه

برای نمونه گیری ادرار در منزل باید دستورالعمل های زیر را رعایت کنید:

  • قبل از جمع آوری ادرار باید دست ها با آب و صابون شسته شود.
  • ناحیه ی تناسلی را باید به خوبی شسته تا عاری از هرگونه میکروبی باشد‌.
  • آقایون باید دقت کنند که سر آلتشان با ظرف نمونه در تماس نباشد.
  • نمونه ادرار را باید اول صبح که دارای دقت بیشتری است جمع آوری کرد.
  • از قسمت اول ادرار نباید نمونه گرفت، باید بگذارید اول قسمتی از ادرار بیاید بعد نمونه را جمع آوری کنید.
  • ۳۰ الی ۶۰ میلی گرم از ادرار برای آزمایش کافی است و باید درب ظرف را به طور کامل بست.
  • نمونه ی گرفته شده را باید هر چه زودتر به آزمایشگاه تحویل داد، چنان چه امکان تحویل سریع آن وجود ندارد باید نمونه را در یخچال نگه داشت.

تفسیر کامل آزمایش ادرار

تفسیر کامل آزمایش ادرار
تفسیر کامل آزمایش ادرار

زمانی که نتیجه آزمایش ادرار افراد آماده میشود می توانید به مراکز آزمایشگاهی مراجعه کرده و نتیجه آن را دریافت کنید.

اما توجه داشته باشه که این نتیجه باید حتماً به دست پزشکان و متخصصان برسد و تنها این افراد می‌ توانند تشخیص درست را به شما ارائه دهند.

برخی از افراد از روی کنجکاوی ممکن است تمایل داشته باشند که جواب آزمایش ادرار را مطالعه نمایند.

در این مقاله چند نکته کلیدی را به شما آموزش خواهیم داد تا بتوانید به راحتی تفسیر آزمایش ادرار خود را در منزل انجام دهید، اما به شما توصیه می‌کنیم که برای دریافت تشخیص درست حتماً به پزشک مراجعه نمایید.

آنالیز نتیجه آزمایش ادرار قطعا در تخصص عموم افراد نبود و این پزشکان هستند که با بررسی دقیق فاکتورها متوجه خواهند شد که اندام‌ های حیاتی به درستی کار خود را انجام می دهند یا خیر.

نکته قابل توجه این است که در آزمایش ادرار و نتیجه ای که به افراد ارائه میشود عملکرد سایر ارگان ها مورد بررسی قرار می‌ گیرد اما در این شرایط تمامی موادی که در ادرار وجود دارد به طور دقیق بررسی میشود.

ممکن است در ادرار مقداری پروتئین، خون گلبول قرمز و سفید نیز وجود داشته باشد که با جزئیات کامل مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

اما باید بدانید که آزمایش ادرار می تواند بسیاری از آسیب‌ های داخلی و حتی وجود بیماری ها و باکتری ها را مشخص کند.

در مرحله اول باید بدانید که در برگه آزمایش در مورد رنگ ادرار اطلاعاتی نوشته میشود و اگر رنگ آن کاملاً طبیعی باشد در برگه آزمایش درج خواهد شد.

در غیر این صورت باعث میشود تا پزشک به عفونت ادراری مشکوک شده و آزمایش کشت ادرار و یا تست انواع عفونت را برای شخص مجدداً تجویز خواهند کرد.

نکته دیگر این است که در برگه آزمایش در مورد شفافیت و یا کدر بودن ادرار نیز نکاتی درج خواهد شد.

اگر ادرار کدر باشد نشان دهنده وجود باکتری و عوامل بیماری زا خواهد بود.

نا گفته نماند که در این آزمایشات آنالیز شیمیایی و فیزیکی ادرار انجام میشود تا پزشک تشخیص دهد که ادراری که نمونه برداری شده است اسیدی بوده یا بازی، در هر صورت اگر ادرار اسیدی باشد سبب ایجاد سنگ کلیه شده و مشکلات جانبی را برای افراد به وجود آورد.

با این حال در برگه آزمایش میزان خروجی های نرمال درج میشود و نتیجه ای که برای فرد مشخص شده باشد هم در قالب ستونی دیگر اعلام خواهد شد که پزشک با مقایسه آنها تشخیص خواهد داد که فرد در چه وضعیتی قرار دارد.

اگر دفع پروتئین از طریق ادرار انجام شود به واسطه این آزمایش مشخص خواهد شد.

همچنین میزان گلوکز و قند خون نیز بررسی شده و اگر در حد بسیار زیادی باشد پزشک تشخیص می دهد که فرد در معرض آسیب های مربوط به بخش فوق کلیوی و کبدی خواهد بود و باید پس از آن آزمایشات تکمیلی تر را انجام دهند.

اگر خون در ادرار باشد و یا بیلی روبین مشاهده شود پزشک باید اقدامات لازم را برای بررسی اندام های حیاتی مانند کلیه و کبد انجام دهد.

توجه داشته باشید که این آزمایش بسیار دقیق و کاربردی می باشد و اگر مورد مشکوکی در آن مشاهده شود پزشکان و متخصصان حتماً به طور دقیق به آنها رسیدگی خواهند کرد.

با این حال بهتر است که برای تفسیر و جواب آزمایش خود به پزشکان حاذق و مربوطه مراجعه نمایید.

بررسی خصوصیات فیزیکی ادرار

بررسی خصوصیات فیزیکی ادرار
بررسی خصوصیات فیزیکی ادرار

پس از آن که متخصصان و پزشکان آزمایش ادرار را برای شخصی تجویز می کنند فرد باید در موقعیت مناسب به آزمایشگاه مراجعه کرده و انجام آزمایش ادرار را به انجام برساند.

اما نمونه ادراری که در اختیار آزمایشگاه قرار می دهید در مرحله اول از نظر شکل ظاهری و فیزیکی بررسی میشود و پس از آن به مراحل آزمایش شیمیایی و میکروسکوپی خواهد رسید.

پزشکانی که در آزمایشگاه فعالیت دارد ابتدا وضعیت ظاهری ادرار را بررسی خواهند کرد که باید به شفافیت و یا کدر بودن آن توجه ویژه شود.

اگر ادرار شفاف باشد هیچ مشکلی وجود نداشته و اما کدر بودن آن می تواند نشانه ای از آسیب‌ های مختلف باشد.

به عنوان مثال اگر ادرار اسیدی باشد یا مواد دیگر را به همراه داشته باشد کمی کدر به نظر می‌ رسد و می‌ تواند نشانه‌ ای از عملکرد نادرسته کلیه ها باشد.

البته بوی تند و زننده ادرار نیز یکی از مشکلات شایع در بین عموم بیماران خواهد بود.

توجه داشته باشید که در مراکز آزمایشگاهی حتی رنگ، ظاهر و ویژگی های فیزیکی ادرار بررسی خواهد شد زیرا می‌ تواند نشانه‌ ای ساده و قابل دسترس از مشکلات شدید در سیستم لنفاوی افراد باشد.

در مرحله دوم وزن ادرار بررسی خواهد شد، توجه داشته باشید که ادرار باید کاملاً رقیق باشد و غلیظ بودن و سنگین بودن آن نشانه ای از اختلالات داخلی خواهد بود.

نا گفته نماند که رنگ ادرار از نکات مهم است و معمولا رنگ طبیعی ادرار زرد کمرنگ می باشد.

اما عللی مانند تغییر غلظت ادرار، مصرف برخی خوراکی‌ ها، داروها و عفونت ادراری می تواند سبب تغییرات محسوس در رنگ ادرار شود.

پزشکان آزمایشگاه تمامی این نکات را با جزئیات کامل بررسی کرده تا هرگونه اختلال و عارضه جزیی را نیز به راحتی تشخیص دهند.

با توجه به همه موارد قابل بررسی، نتیجه ای دقیق در اختیار پزشک قرار خواهد گرفت تا سلامت افراد پیش از شدت گرفتن عوارض ساده حفظ شود و فرد بیمار و حتی پزشکان می‌ توانند به نتیجه این آزمایش اعتماد کنند.

بررسی ویژگی شیمیایی ادرار

پس از انجام آزمایش ادرار متخصصان نمونه ادرار را با روش های مختلف مورد بررسی قرار می دهند تا بتوانند عوارض هر چند کوچک و پنهان را به طور دقیق مشخص کنند.

پس از بررسی ظاهر و شرایط فیزیکی ادرار متخصصان سعی دارند تا ویژگی شیمیایی آن را نیز مورد بررسی قرار دهند تا متوجه شوند که آیا کلیه به درستی عملکرد خود را انجام داده و آیا مورد مشکوکی در ادرار وجود دارد یا خیر.

پس از بررسی شکل ظاهری ادرار آزمایش وارد بخش تخصصی تر میشوید که به آن بررسی شیمیایی گفته میشود.

در این شرایط میزان ph ادرار بررسی شده تا پزشک تشخیص دهد که در حالت غیر طبیعی آیا مورد مشکوکی در ادرار وجود دارد یا خیر.

پروتئین و درصد خروج آن به واسطه ادرار بررسی میشود زیرا دفع پروتئین یکی از آسیب‌ های بسیار خطرناک است که می‌ تواند سلامت شخص را به طور جدی با مشکل مواجه کند و سبب بیماری های کلیوی خواهد شد.

برخی از مشکلاتی که در خون وجود دارد به واسطه آزمایش ادرار ارزیابی میشود و معمولاً در حالت طبیعی شخص وضعیت مناسبی داشته و اما اگر میزان قند خون بسیار زیاد باشد پزشک اعلام خواهد کرد که این فرد با دیابت کنترل نشده مواجه است و ممکن است اسیب های فوق کلیوی، کبدی، مغزی و غیره را نیز تجربه کند.

نوعی چربی در بدن وجود دارد که به آن کتون گفته میشود که باید مقدار آن از طریق ادرار بررسی و ارزیابی شود.

در حالت غیر طبیعی اگر کتون در بدن زیاد باشد و به واسطه ادرار خارج شود نشان دهنده سایر آسیب های داخلی بوده که باید هرچه سریع تر روند درمان آغاز شود.

همچنین بررسی گلبول های سفید و قرمز انجام شده و نوعی کریستال در ادرار مورد ارزیابی قرار می گیرد که می تواند مقدمه ای برای به وجود آمدن سنگ کلیه باشد و به دنبال آن عفونت های ادراری نیز اتفاق خواهد افتاد.

توجه داشته باشید که در آزمایش ادرار نمونه ای که ارائه می دهید تا مراحل بسیار دقیق و جزئی مورد ارزیابی قرار گرفته میشود و تمامی فاکتورهایی که در ادرار وجود دارد تک به تک بررسی شده تا پزشک از میزان و درصد آنها به طور کامل اطمینان حاصل نماید.

با این شرایط پزشک می تواند شخص را از سلامتی کاملش مطمئن کرده و در صورت بروز هرگونه آسیب روند درمان را آغاز می کنند.

در هر صورت باید بدانید که بررسی ویژگی های شیمیایی ادرار از نکات بسیار مهمی است که متخصصان باید به واسطه دستگاه های پیشرفته این روند را به انجام برسانند تا میزان خطا تا حد زیادی کاهش پیدا کرده و نتیجه دقیق و بدون مورد مشکوک به پزشک ارائه شود.

بررسی آزمایش میکروسکوپی ادرار

بررسی آزمایش میکروسکوپی ادرار
بررسی آزمایش میکروسکوپی ادرار

یکی از مراحل حساس و کاملاً دقیقی که در آزمایش ادرار انجام میشود طی کردن فرآیندهای میکروسکوپی می باشد.

زمانی که ادرار را به صورت میکروسکوپی بررسی می کنند تعداد سلول ها بررسی شده و هر کدام از آنها که عملکرد متفاوتی دارند باید به طور دقیق وضعیتشان در ادرار مشخص شود.

کلیه سلول های موجود در سیستم ادراری را اریتروسیت می نامند، بخشی از آن ها مربوط به گلبول های قرمز هستند که از راه های مختلف و غیر طبیعی به درون ادرار انتقال پیدا می کنند.

اگر تعداد این سلول ها در نمونه ادرار بسیار زیاد باشد می تواند نشان دهنده خونریزی از ناحیه کلیه باشد که قطعاً علت بروز آنها عفونت های شدید، سنگ های ادراری، سرطان ها و یا ناشی از مسمومیت های دارویی خواهد بود.

دسته دیگری از انواع سلول ها در آزمایش میکروسکوپی ادرار مورد بررسی قرار می گیرند که به آنها لکوسیت می گویند.

این سلول ها معمولاً در حرارت محیط سریعتر از بین می روند به همین دلیل است که پس از نمونه گیری باید هر چه سریعتر این نوع آزمایش بر روی ادرار نمونه انجام پذیرد.

اگر تعداد لکوسیت ها در ادرار زیاد باشد قطعاً نشان دهنده بیماری های کلیوی مربوط به دستگاه‌ های اداری می باشد که نشان دهنده نوعی رسوب و یا بروز عفونت در ادرار خواهد بود.

بسیاری از سلول ها فقط با میکروسکوپ قابل مشاهده هستند، موکوس که نوعی پروتئین فیبری می باشد به این واسطه در ادرار مشخص خواهد شد.

وجود این پروتئین فیبری در مقادیر بسیار جزئی در ادرار کاملاً طبیعی است اما اگر مقدار آن زیاد باشد نشان دهنده التهابات مجاری ادراری بوده و نشات گرفته از بسیاری از بیماری های مقاربتی، سنگ کلیه و عفونت خواهد بود.

ناگفته نماند که در بررسی آزمایش میکروسکوپی ادرار سلول‌ های سرطانی به راحتی قابل مشاهده هستند و در این شرایط پزشک می تواند آزمایش فرد را با جزئیات بررسی کرده و هر گونه آسیب و خطر احتمالی را تشخیص دهد.

باید توجه داشته باشید که در روند بررسی آزمایش میکروسکوپی ادرار کاست ها که نوعی ژل بی رنگ هستند و جنس پروتئینی دارند نیز مشخص میشود.

وجود کاست در ادرار تا حد بسیار زیادی طبیعی است اما اگر مقدار آن زیاد باشد نشان دهنده مشکلات جدی بود که باید هرچه سریع تر به آنها رسیدگی شود.

از طرف دیگر تمامی باکتری ها در فرایند میکروسکوپی قابل مشاهده هستند و نوع آنها و حتی قارچ هایی که در ادرار وجود دارد بررسی شده و پزشک می‌ تواند با توجه به شدت و نوع آنها دارو درمانی را آغاز کند.

هرچند که انواع انگل ها و کریستال هایی که مربوط به سنگ کلیه می باشند در ادرار قابل مشاهده خواهد بود.

توجه داشته باشید که بررسی آزمایش میکروسکوپی ادرار روشی کاملاً دقیق است که می‌ تواند در نتیجه آزمایش تاثیر زیادی داشته باشد و بسیاری از بیماری‌ های پنهان و کوچک را حتی در مراحل ابتدایی و خفیف نمایان می کند.

آزمایش ادرار برای چه بیماری هایی استفاده میشود؟

این سوال برای عموم افراد به وجود می‌ آید که آزمایش ادرار برای شناخت چه بیماری هایی انجام میشود و ضمن انجام چکاپ های مختلف انجام تست ادرار الزامی می باشد یا خیر.

در حالت طبیعی وقتی یک بیماری به پزشک مراجعه می کنید در اکثر مواقع پزشک انجام آزمایش ادرار را به شخص توصیه می‌ کند زیرا می‌ توانند بسیاری از عوارض داخلی را به طور قطعی بررسی نمایند.

اگر  احساس می کنید که تغییرات محسوسی در ادرار شما به وجود آمده است باید به پزشک مراجعه کرده و آزمایش ادرار را انجام دهید.

حتی اگر مقدار بسیار محدودی خون در ادرار وجود داشته باشد می‌تواند نشان‌ دهنده خونریزی های داخلی مربوط به کلیه و یا مربوط به عفونت های مجاری ادراری می باشد.

باید بدانید که این عوارض باید سریعاً درمان شود در غیر این صورت به سرطان مثانه و یا برای آقایان به مشکلات پروستات تبدیل خواهد شد.

اگر پزشک تشخیص دهد که بر اساس حالات ارائه شده توسط مراجعین ممکن است مشکلی در ادرار وجود داشته باشد باید هر چه سریع‌ تر آزمایش انجام شده تا طی بررسی دقیق تر تشخیص پزشک انجام پذیرد.

اگر هرگونه عفونت انگلی و یا قارچی در بدن وجود داشته باشد به واسطه رنگ ادرار نمایان میشود به همین دلیل است که متخصصان برای بررسی اندام های داخلی و عملکرد درست آنها از آزمایش ادرار استفاده می کنند.

با بررسی ادرار هرگونه آسیب و مشکل مربوط به عفونت کلیه و مثانه و دیابت مشخص خواهد شد اگر پزشک تشخیص دهد که مقداری پروتئین در ادرار شما وجود دارد باید حتماً این تست را به طور دقیق انجام دهید.

افراد مبتلا به بیماری های کلیوی، دیابت و فشار خون بالا این آزمایش را به طور مرتب انجام داده تا از وضعیت داخلی و عملکرد درست کلیه ها مطمئن شوند.

باید بدانید که حتی اگر ادرار در حد جزئی اسیدی باشد سبب ایجاد سنگ کلیه خواهد شد و متخصصان به همین دلیل است که برای تایید تشخیص خود از آزمایش ادرار استفاده کرده تا بتوانند سلامت فرد را به خوبی حفظ کنند.

به دلیل وجود برخی از بیماری ها پزشکان و متخصصان مصرف کلسیم، پروتئین و دیگر محصولات مشابه را به افراد توصیه می کنند.

اما برای آنکه ضمن استفاده از این داروها عملکرد درست کلیه را بررسی کنند آزمایش ادرار را تجویز کرده تا متوجه شوند که آیا این مقدار از مواد مصرفی و پروتئین ها در کلیه رسوب می کند یا خیر.

با این آزمایش می توانند از عملکرد بدن اطمینان حاصل نمایند.

به همین دلیل است که بسیاری از پزشکان آزمایش ادرار را یکی از روش های تشخیص درست و قطعی می‌ دانند و به افراد توصیه می‌ کنند که در صورت تجویز پزشک این آزمایش را در شرایط کاملا مناسب انجام دهند.

نمونه ادرار چگونه جمع آوری می شود؟

نمونه ادرار چگونه جمع آوری می شود؟
نمونه ادرار چگونه جمع آوری می شود؟

تمامی کسانی که حداقل یک بار آزمایش ادرار را انجام داده‌ اند با فرآیند آن کاملاً آشنایی داشته و می‌ توانند هنگام مراجعه به مراکز آزمایشگاهی آزمایش ادرار را بدون مشکل انجام دهند.

این مطلب برای تمامی کسانی که تا به حال تست ادرار را انجام نداده مناسب و کاربردی می باشد.

برای جمع آوری نمونه ادرار مراکز آزمایشگاهی بخشی خاص را تعیین کرده تا افراد بتوانند نمونه خود را به آنها ارائه دهند.

در مرحله اول باید بدانید که شرایط برای انجام تست ادرار متفاوت است و بر اساس تجویز پزشک شما باید به صورت ناشتا در صبح زود به آزمایشگاه مراجعه نمایید پس از آن باید ناحیه تناسلی را قبل از نمونه گیری به خوبی تمیز کرده تا هیچگونه آلودگی و باکتری در آن وجود نداشته باشد.

پس از آن ظرفی که جهت نمونه به شما ارائه می دهند کاملا استریل و پاکیزه است و باید حجم مشخصی از ادرار را درون آنها قرار دهید.

سپس نمونه ادرار را در آزمایشگاه گذاشته و اجازه می دهید که پزشکان روند آزمایش فیزیکی، شیمیایی و میکروسکوپی را بر روی آن انجام دهند، پس از آن نتایج به افراد اعلام خواهد شد.

اما باید بدانید که در نمونه گیری و تا زمانی که به آزمایشگاه انتقال داده می شود نمونه ها در فضای مناسب قرار داده میشوند به گونه‌ ای که ادرار راکد نبوده در مکان‌ های بسیار خنک نگهداری میشوند.

این امر باعث میشود که بخشی از ادرار رسوب نکرده و پزشک بتواند روند آزمایش را به درستی انجام دهد.

نکته حائز اهمیت این است که پس از جمع‌ آوری نمونه‌ های ادراری اگر این نمونه‌ ها مستقیم به آزمایشگاه انتقال پیدا کنند دیگر نیاز به نگهداری در شرایط خاصی نداشته اما اگر مدتی زمان ببرد که این نمونه به بخش مورد نظر انتقال پیدا کند باید آن را در محیط های خنک مانند یخچال و در دمای مناسب و حدود چهار درجه نگهداری کنند تا آسیبی به ساختار آن وارد نشود.

آزمایش ادرار چگونه انجام میشود؟

آزمایش ادرار یکی از فرآیندهای تخصصی است که به واسطه آن پزشک می تواند وضعیت جسمانی افراد را به طور دقیق‌ تر بررسی کند و می تواند تشخیصی بدون خطا را به بیماران و مراجعین ارائه دهد.

اما مسئله اصلی این است که آزمایش ادرار را باید چگونه انجام داد تا نتیجه تست کاملاً درست باشد.

زمانی که به آزمایشگاه مراجعه می کنید افراد حاضر در مراکز آزمایشگاهی به شما آموزش می دهند که چگونه نمونه ادرار را در ظروف مربوطه قرار دهید.

پس از انجام مراحل پذیرش، ظرف نمونه با نام شما در اختیارتان قرار داده میشود که می توانید بلافاصله مقدار مشخصی از ادرار را در آن قرار داده و بلافاصله درب ظرف را ببندید تا هیچگونه آلودگی و دیگر مواد به درون آن نفوذ نکند.

سپس می‌ توانید نمونه را بخش مد نظر ارائه داده و نهایتاً در مدت یک الی دو روز نتیجه آن را به شما اعلام خواهند کرد.

اما چند نکته بسیار مهم باید انجام شود، در مرحله اول پیش از انجام تست ادرار ناحیه تناسلی باید به طور کامل شستشو داده شود تا هیچگونه مواد اضافه اعم از خون، آلودگی‌، باکتری ها و ترشحات واژن به درون آن انتقال پیدا نکند.

از طرف دیگر اگر هرگونه خون، آب و یا مدفوع یا هر مواد دیگری با نمونه ادرار شما ترکیب شود قطعاً نتیجه مناسبی نخواهد داشت و پزشک با نتیجه آن دچار اشتباه شده و تشخیص درستی نخواهد داشت و باید نمونه گیری مجدد انجام شود.

باید بدانید که انجام آزمایش ادرار بسیار آسان است و قسمت مهم آن نمونه گیری خواهد بود.

پس از آن ادرار نمونه برداری شده از طریق فعالیت‌ های فیزیکی، شیمیایی و میکروسکوپی ارزیابی میشود و از شکل ظاهری این نمونه تا خواص شیمیایی و یا میکروسکوپی آن به طور دقیق ارزیابی میشود و نتیجه آنها بدون هرگونه خطا بر روی برگه آزمایش درج خواهد شد.

پس از مشاهده اعداد و ارقام و مقایسه آن با میزان نرمال پزشک متوجه خواهد شد که آیا عارضه ای متوجه سلامت شخصی می باشد یا خیر.

در این صورت می‌ تواند هر چه سریعتر درمان های مناسب را آغاز کرده و فرد را از خطرات احتمالی محفوظ می دارد.

در این آزمایش تخصصی تمامی مشکلات داخلی که کوچک به نظر می رسند نمایان شده و با بررسی آنها پزشک می تواند از بروز خطرات جدی تر پیشگیری کند.

مواردی که در آزمایش ادرار اندازه گیری میشود؟

مواردی که در آزمایش ادرار اندازه گیری میشود؟
مواردی که در آزمایش ادرار اندازه گیری میشود؟

یکی از مهمترین مسائلی که باید بدانید این است که آزمایش ادرار نوعی تست کاملاً جامع و دقیق است که بخش‌ های مختلف بدن را مورد بررسی قرار داده و پزشک با بررسی نتیجه آزمایش می تواند عملکرد درست سایر ارگان های حیاتی بدن را بررسی کند.

در آزمایش ادرار به طور مستقیم عملکرد کلیه، مثانه و مجاری ادراری ارزیابی خواهد شد و میزان موادی که از این طریق دفع میشود به طور دقیق و جزئی با درصدی قطعی نمایان می گردد.

گاها این سوال برای عموم افراد مطرح میشود که در آزمایش ادرار چه موادی بررسی و اندازه گیری میشود.

زمانی که شما نمونه ادرار را به آزمایشگاه انتقال می دهید پزشکان و متخصصان از شکل ظاهری ادرار تا رنگ و وزن ادار شما را بررسی خواهند کرد تا متوجه شوند که آیا مشکلی در این مایع وجود دارد یا خیر.

پس از عبور از این مرحله ویژگی های شیمیایی ادرار را بررسی می کنند و میزان کراتین، پروتئین، کلسیم، سدیم و تمامی موادی که به واسطه ادرار از بدن دفع میشود ارزیابی خواهد شد.

هر چند که اگر سلولی در ادرار وجود داشته باشد مورد آزمایش قرار گرفته تا نوع و علت وجود آن مشخص شود.

در برخی از موارد اگر سلول های قرمز خونی در ادار دیده شوند می‌ تواند نشانه‌ ای از خونریزی های داخلی باشد اما اگر سلول های غیر متعارف باشد ممکن است مربوط به سلول‌ های سرطانی در سایر بخش های بدن باشد.

با این حال باید بدانید که این موارد به طور دقیق و جزئی ارزیابی میشود و اگر آسیبی هر چند کوچک در مراحل ابتدایی در بدن به وجود آید پزشکان به واسطه آزمایش ادرار از آن مطلع خواهند شد.

پس از بررسی فیزیکی و شیمیایی ادرار متخصصان نمونه بسیار کوچک از آن را با میکروسکوپ بررسی می کنند تا متوجه شوند که آیا عوامل بیماری زا مانند میکروب ها، باکتری ها و یا انگلی در ادرار وجود دارد یا خیر.

تمامی این موارد با جزئیات کامل انجام میشود.

تعداد فاکتور هایی که در ادرار بررسی میشود بسیار زیاد و بی شمار است، به همین دلیل است که بسیاری از متخصصان و پزشکانی که به صورت تخصصی در بخش‌ های مختلف فعالیت دارد آزمایش ادرار را انجام داده تا اطلاعات مورد نیازشان را از این طریق کسب نمایند.

با این حال می‌ توانند سلامت افراد را دقیق‌ تر بررسی کرده و تشخیصی بدون خطا را به افراد ارائه می‌ دهند.

پس از آن اگر آسیبی در بدن شخص وجود داشته باشد دارو درمانی آغاز شده و پزشکان از افراد می‌ خواهند که در صورت نیاز اگر عمل های جراحی و یا دیگر روش ها برای درمان آنها در نظر گرفته میشود را انجام دهند تا بتوانند از شدت گرفتن عوارض جلوگیری کنند.

ناگفته نماند یکی از روش های قطعی برای تشخیص سنگ کلیه آزمایش ادرار می باشد هر چند در کنار آن عکس برداری و سونوگرافی استفاده میشود اما آزمایش ادرار رکن اصلی بوده و باید حتما انجام پذیرد.

چه مواردی در آزمایش ادرار اختلال ایجاد می کند؟

همانطور که گفته شد آزمایش ادرار یکی از روش های تخصصی، کاربردی و کاملاً دقیق برای بررسی سلامت جسمانی افراد می باشد.

اما این آزمایش باید در شرایط کاملاً مناسب و طبق گفته متخصصان انجام شود.

توجه داشته باشید که فرایند نمونه گیری باید بدون نقص انجام شود تا نتیجه مناسب برای افراد حاصل شود.

در مرحله اول نمونه گیری باید به فرد آموزش داده شود، یک ظرف کاملا استریل و پاکیزه به شخص داده میشود تا نمونه ادرار را در آن قرار دهد.

بهتر است که از نفوذ هرگونه آلودگی، آب، مدفوع و ترشحات ناحیه واژن به درون آن جلوگیری کنید.

از طرف دیگر نمونه آزمایش باید بلافاصله به بخش مربوطه انتقال پیدا کند اما اگر نمونه برای مدت طولانی باقی بماند متخصصان آن را در محیط یخچال و در فضای خنک قرار می‌ دهند تا آسیبی در بافت و ساختار آن به وجود نیاید.

اما اگر پزشک تشخیص دهد که آزمایش ادرار باید به صورت ناشتا انجام شود حتما باید این موارد را جدی گرفته و رعایت کنید.

زیرا پزشکان به این واسطه می توانند ازمایش قند خون شما را بررسی کرده و در نتیجه آزمایش تفاوت بسیار زیادی اعمال می‌ کند.

البته در برخی از مواقع نیازی نیست که شخص کاملاً ناشتا باشد و باید این مسئله را پیش از انجام آزمایش از پزشک خود بپرسید.

تمامی نکات ذکر شده در فرایند نمونه گیری باید به طور دقیق رعایت شود تا هیچگونه مشکل و آسیبی برای نمونه ادرار ایجاد نشده و فرآیند آزمایش بدون خطا انجام پذیرد.

در این شرایط یک نتیجه کاملاً درست و دقیق به پزشک شما ارائه میشود که می‌ توانند به راحتی سلامت بخش های داخلی را بسنجد.

اگر پزشکان برای انجام آزمایش ادرار به شما توصیه کنند که این فرآیند به صورت ناشتا باید انجام شود به هیچ عنوان نباید تا پیش از انجام آزمایش از انواع خوراکی استفاده کنید.

البته مصرف مقدار بسیار محدود آب در ابتدای صبح هیچ ایرادی ندارد اما از نوشیدنی های شیرین، چای، انواع آبمیوه، نان، کیک و هر نوع ماده خوراکی دیگری نباید استفاده شود تا بتوانید این آزمایش را به طور دقیق و بدون خطا به انجام برسانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما
ارتباط از طریق واتساپ
اینستاگرام دکتر

نمونه گیری و آزمایش در منزل

برای اطلاع از قیمت و نحوه نوبت اخذ نوبت با ما در واتساپ در ارتباط باشید