آزمایش خون چیست؟

آزمایش خون چیست؟

یکی از روش های کاربردی و دقیق برای بررسی سلامت جسمانی، انجام آزمایش خون است که با نمونه برداری از خون انجام می‌ پذیرد. بسیاری از آسیب ها و بیماری های داخلی به واسطه انجام آزمایش خون و بررسی فاکتورهای مختلف نمایان میشود. اما باید بدانید که این فرآیند برای پیشگیری از بسیاری از آسیب […]

یکی از روش های کاربردی و دقیق برای بررسی سلامت جسمانی، انجام آزمایش خون است که با نمونه برداری از خون انجام می‌ پذیرد.

بسیاری از آسیب ها و بیماری های داخلی به واسطه انجام آزمایش خون و بررسی فاکتورهای مختلف نمایان میشود.

اما باید بدانید که این فرآیند برای پیشگیری از بسیاری از آسیب ها مناسب بوده و می‌ تواند پزشکان و متخصصان را از بیماری های داخلی هر چه سریع‌ تر و دقیق‌ تر مطلع سازد.

لازم به ذکر است که نمونه گیری از خون شرایط خاصی دارد که در ادامه مطب چند نکته کلیدی را برای شما شرح داده تا بتوانید با انجام تست خون درست نتایج دقیق و کاربردی را کسب نمایید.

اما سوال اینجاست که چه افرادی باید آزمایش خون را انجام دهند.

متخصصان و پزشکان به افراد توصیه می‌ کنند که سالانه یک بار آزمایش خون را انجام داده تا متوجه شوند که در سیستم داخلی بدن چه اتفاقاتی در حال رخ دادن است.

نمونه گیری خون فرایندی بسیار آسان و کم تهاجمی بوده و هیچگونه درد، خونریزی، نگرانی و استرس را برای افراد به همراه نخواهد داشت.

با استفاده از آزمایش خون بسیاری از بیماری های داخلی مشخص شده و اکثر آنها در مراحل اولیه و پیش از شدت گرفتن درمان خواهند شد.

با بررسی خونی که در بدن جریان دارد بسیاری از آسیب ها و بیماری ها مشخص میشود و پزشکان به طور دقیق متوجه خواهند شد که در سیستم جسمانی افراد چه اتفاقی رخ داده و یا کمبودی در بدن آنها وجود دارد یا خیر.

همواره باید بدانید که آزمایش خون روشی موثر و کاربردی جهت بررسی تمامی بخش های بدن است و می توان به واسطه این تست ساده و البته دقیق سلامت شخص را بررسی نمود.

اکثر پزشکان برای ارائه نظریه درست و دقیق تست خون را برای مراجعین تجویز می کنند، باید در چنین شرایطی به مراکز درمانی معتبر مراجعه کنید.

آزمایشگاه‌ های برتر شرایطی را فراهم کرده تا افراد بتوانند با دردسر کمتر به راحتی آزمایش خون را انجام داده و نتیجه کاملاً دقیق را پس از ساعاتی یا نهایتاً طی چند روز دریافت نمایند.

پزشکان می‌ توانند با بررسی این نتایج متوجه شود که آیا عارضه جدیدی بدن شخص وجود دارد یا خیر و کدام راه درمان برای بهبود مشکلات پیش‌آمده مناسب تر است.

باید بدانید که از طریق آزمایش خون سلامت و کارکرد درست سایر اندام ها مانند قلب، کبد، کلیه، تیروئید و دیگر اندام های حساس بررسی شده و حتی برای بررسی اختلالات ژنتیکی و عوامل عفونی نیاز به آزمایش خون نیاز خواهد بود.

پس بهتر است که این عملکرد دقیق را جدی گرفته و برای انجام آزمایش خون حتماً به مراکز و آزمایشگاه های بروز و پیشرفته مراجعه کنید تا ضمن نمونه گیری آسان نتیجه دقیق برای شما حاصل شود.

فهرست مطالب

چرا باید آزمایش خون دهیم؟

چرا باید آزمایش خون دهیم؟
چرا باید آزمایش خون دهیم؟

 

آزمایش خون به عنوان یکی از مهم ترین راه های چکاپ سیستم ایمنی و سلامت بدن شناخته میشود. انجام آزمایش خون، باعث کمک به پیشگیری از انواع بیماری ها و سرطان ها می شود.

در آزمایش خون، اطلاعات جامع و کاملی از شمارش و اندازه گیری سلول های خونی شامل گلبول های قرمز (RBC)، گلبول های سفید (WBC)، پلاکت ها (PLT) و اندازه گیری این مقادیر نسبت به یکدیگر در اختیار پزشک قرار گرفته می شود.

انجام آزمایش های خونی و بررسی فاکتور های خونی باید در مراکز تخصصی آزمایشگاهی و با دقت بسیار بالایی انجام شود.

ارزیابی خون فرد به پزشک در تشخیص انواع بیماری ها، کم خونی، غلظت خون، عفونت ها، التهاب ها و سرطانها کمک کرده و می تواند عملکرد اجزای مختلف بدن مانند قلب، کلیه، کبد، تیروئید و… را بررسی کند.

چند وقت یک بار باید آزمایش خون انجام دهیم؟

بر اساس دستورالعمل‌های سازمان‌های بالینی مختلف، چند وقت یک‌بار بایدآزمایش خون انجام دهید، ممکن است به سن شما بستگی داشته باشد:

  1. سنین 18 تا 39: حداقل هر 5 سال یکبار
  2. از 40 تا 49 سال: هر 2 تا 3 سال یکبار
  3. افراد 50 سال و بالاتر: هر 1 تا 2 سال یکبار

انواع آزمایش خون

حتما برای شما هم پیش آمده که برای بررسی بخش های مختلف بدن پزشکان انجام آزمایش خون را تجویز کنند.

قطعا خونی که در بدن جریان دارد شامل فاکتورهای بسیار مهمی است که نشان دهنده سلامت و یا وجود آسیب های مختلف می باشد.

گاها این سوال برای عموم افراد به وجود می‌ آید که آزمایش خون چند نوع است و برای تشخیص کدام عوامل از این فرایند استفاده می شود.

بطور کلی آزمایش خون برای اطلاع از فرایند بارداری استفاده خواهد شد به گونه‌ای که شما با نمونه گیری خون و انجام آزمایش فوری و بررسی مقدار هورمون ها متوجه خواهید شد که آیا روند بارداری در بدن شما آغاز شده یا خیر.

این آزمایش بسیار ساده و آسان است اما آزمایش ‌هایی مانند ازمایش تیروئید، آزمایش سرطان آزمایش عفونت های منتقل شده بیماری جنسی و آزمایش کم خونی دقیق تر و پیشرفته تر انجام میشود.

اگر آزمایش خون برای بررسی غدد تیروئید انجام شود متخصصان می‌ توانند هورمون ترشح شده را از این غده مهم بررسی کرده و تشخیص دهند که آیا میزان ترشح هورمون از این عضو حیاتی به درستی انجام میشود یا شخص با پرکاری و کم کاری تیروئید مواجه است.

در این آزمایش مقدار تیروکسین بررسی میشود و سبب اطمینان افراد از سلامت و یا مشکل ناحیه تیروئید خواهد شد.

اما متخصصان نوع دیگری از آزمایش خون را انجام داده تا بتوانند وجود سرطان و نوع آن را در بدن شخص تشخیص دهند.

با یک آزمایش خون ساده اگر سلول های اضافه و یا تومورهای ناشناسی در بدن وجود داشته باشند به راحتی نمایان شده و پزشک از وجود آنها مطلع خواهد شد.

نوع دیگری از آزمایش خون برای بررسی بیماری های جنسی انجام میشود که در این آزمایش مشکلاتی مانند ایدز و هپاتیت نشان داده میشود و متخصصان می‌ توانند در این شرایط جواب قطعی را به فرد اعلام نمایند.

از طرفی دیگر آزمایش خون برای بررسی میزان کم خونی در افراد می باشد.

قطعا در این آزمایش تعداد و میزان هموگلوبین و هماتوکریت به طور دقیق بررسی خواهد شد و به این ترتیب شما می توانید از سلامت و وضعیت خود مطلع شده و بسیاری از بیماری هایی که نشأت گرفته از کم خونی می باشند با این آزمایش قابل درمان خواهد بود.

در هر صورت آزمایش خون روشی کاربردی برای بررسی سلامت اندام های داخلی بدن می باشد و بهتر است که آن را تحت نظر متخصصان کاربلد انجام داده تا ضمن دریافت بهترین نتیجه بتوانید در صورت بروز هرگونه مشکل پیش آمده آن را درمان نمایید.

رایج ترین انواع آزمایش خون

رایج ترین انواع آزمایش خون
رایج ترین انواع آزمایش خون

یکی از روش های قطعی و بدون خطا برای بررسی سلامت جسمانی افراد انجام آزمایش خون است که برای تشخیص بارداری، بررسی عملکرد غدد تیروئید، سرطان ها، عفونت های منتقل شده بیماری جنسی و بررسی کم خونی مورد استفاده قرار می گیرد.

تمامی مشکلات ذکر شده با یک آزمایش خون ساده به طور دقیق مشخص میشوند و نیازی به انجام چکاپ ها و نمونه برداری ها و انجام روش های تهاجمی نخواهد بود.

اما باید بدانید که آزمایش خون باید طبق اصول مناسب انجام شود تا متخصصان بتوانند ضمن دریافت نتیجه های دقیق سلامت شخص را بررسی کرده و در صورت بروز هرگونه مشکل و آسیب می توانند روند درمان را به طور دقیق و سریع آغاز نمایند.

آزمایش خونی که برای بارداری انجام میشود شرایط خاصی نداشته و شما در هر ساعت از شبانه روز می توانید این آزمایش را انجام داده و نهایتا طی یک روز جواب آزمایش در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

اما برای آزمایش تیروئید که برای بررسی این هورمون اصلی انجام میشود رعایت چند نکته خاص الزامی می باشد.

برای انجام این آزمایش باید به صورت ناشتا به مراکز درمانی مراجعه کنید، برای پیشگیری از اختلال در نتیجه آزمایش بهتر است شب قبل به خوبی استراحت کرده و از هرگونه تنش و استرس دور بمانید.

انجام رابطه جنسی پیش از انجام آزمایش تیروئید ممکن است اختلالات محدودی را نتیجه آن به وجود آورد پس بهتر است که شرایط مناسب را برای آزمایش از پزشکان جویا شده تا بتوانید یک آزمایش دقیق و بدون نقص را انجام دهید.

آزمایش خون مربوط به سرطان می تواند به راحتی وجود سلول‌ های غیرطبیعی را در بدن نمایان کند.

اگر توده سرطانی خوش خیم یا بدخیم در بخش‌ های مختلف برای ایجاد شوند قطعا با عبور جریان خون از آنها بخشی از این توده ها به بدن و خون متاستاز کرده و شما می توانید با یک آزمایش خون ساده از حضور آنها مطلع شوید.

آزمایش خون برای بررسی عفونت های منتقل شده از بیماری های جنسی نیز استفاده میشود که معمولاً مشکلاتی مانند ویروس اچ پی وی، هپاتیت و ایدز در این آزمایش سریعاً نمایان خواهد شد.

یکی از روش های ساده برای بررسی کم خونی بدن انجام آزمایش خون است، متخصصان می توانند با شمارش و بررسی غلظت و شکل گلبول های قرمز تشخیص دهند که آیا شخصی با کم خونی مواجه است و در صورت وجود این عارضه شدت آن تا چه حد می باشد.

بروز کم خونی و مشکلات مشابه سبب ایجاد اختلال در عملکرد روزانه افراد شده و با بیحالی، ضعف و سایر مشکلات دیگر بروز خواهد یافت.

بهتر است که این آزمایشات ساده و کاربردی را انجام داده تا از سلامت جسمانی خود مطلع شوید.

این آزمایشات هیچگونه خطری برای افراد نداشته و با یک نمونه گیری ساده و دریافت حجم محدودی خون از رگ تمامی این آسیب ها به طور دقیق مشخص خواهند شد.

چگونه برای آزمایش خون آماده شویم

قبل از هر چیز شما باید طبق دستورات پزشک که به شما داده است اقداماتی انجام دهید که خوب خوابیدن یکی از مهمترین بخش ها می باشد.

خواب کافی و داشتن استراحت کافی قبل از آزمایش دسترسی به رگ های خونی را در طول خون گیری آسان می کند.

برای آزمایش های خونی خاص ممکن است لازم باشد به مدت 9 الی 12 ساعت ناشتا باشید.(از خوردن یا نوشیدن هر چیزی به جز آب خودداری کنید.) و حتی ممکن است پزشک از شما بخواهد که از برخی داروهای تجویزی خود را تا بعد از آزمایش متوقف کنید.

قبل از آزمایش و در زمان ناشتا سعی کنید از سیگار کشیدن، نوشیدن الکل و مشروبات الکلی، جویدن آدامس و حتی از ورزش های سنگین نیز خودداری کنید.

ناشتا بودن قبل از آزمایش خون 

قبل از آزمایش خون باید ناشتا باشیم؟
قبل از آزمایش خون باید ناشتا باشیم؟

یکی از مهمترین سوالاتی که پیش از انجام آزمایش خون برای عموم افراد به وجود می‌ آید این است که برای انجام این آزمایش خون باید به صورت ناشتا باشند و آزمایش باید در ابتدای صبح انجام شود یا خیر.

متخصصان با توجه به وضعیت جسمانی افراد و تعداد فاکتورهایی که برای بررسی نیاز دارند به افراد توضیح خواهند داد که این آزمایش را تحت چه شرایطی انجام دهند.

در یک مثال ساده برای شما توضیح خواهیم داد تا بدانید برای انجام انواع آزمایش خون باید در چه شرایطی به آزمایشگاه مراجعه کنید.

اگر هدف از انجام آزمایش خون بررسی یک فاکتور ساده مانند فرایند بارداری باشد نیازی به ناشتا بودن داشته و شما حتی می توانید حتی در ساعات پایانی روز و پس از صرف ناهار و انواع نوشیدنی اقدام به انجام آزمایش خون نمایید.

اما در مواردی که دقت آزمایش باید افزایش پیدا کند و پزشک مایل است که میزان قند خون، کلسترول چربی، تروئید، و سایر فاکتورهای دیگر را بسنجد شما باید حتما به صورت ناشتا به آزمایشگاه مراجعه کنید.

بهتر است هنگام انجام آزمایش خون از پزشک خود بپرسید که برای تکمیل این آزمایشات نیاز به تست ادرار هست یا خیر.

اگر در کنار آزمایش خون تست ادرار الزامی باشد بهتر است در ابتدای صبح به هیچ عنوان تخلیه ادرار را انجام نداده و پس از بیدار شدن بلافاصله بدون تحرک و فعالیت اضافه به آزمایشگاه مراجعه کنید.

در ابتدای صبح و در حالی که شما به حالت ناشتا هستید بررسی بسیاری از فاکتورها آسان تر بوده و دقت آزمایش شما افزایش می‌ یابد.

به عنوان مثال اگر پزشک بخواهد وضعیت دیابت شخص را بررسی کند قطعاً توصیه می‌ کند که آزمایش باید به صورت ناشتا انجام شود.

زیرا به محض مصرف حتی یک عدد شکلات یا تکه ای نان قند خون دچار افزایش شده و دقت آزمایش تا حد زیادی کاهش پیدا می‌ کند.

از طرف دیگر آنزیم های کبدی در آزمایش خون باید مورد بررسی قرار بگیرند و در این شرایط شما باید به صورت ناشتا به مراکز مربوطه مراجعه کنید.

با مصرف هر نوع مواد خوراکی سیستم بدن شروع به فعالیت کرده و میزان قند خون و سایر فاکتورهای موجود در خون با نوسان مواجه میشود و قطعا در چنین شرایطی نتیجه آزمایش مناسب نخواهد بود.

با این حال پزشکان توصیه می‌ کنند که برای انجام آزمایش خون و بررسی بخش های مختلف بدن و سایر اندام‌ های حیاتی بهتر است به صورت ناشتا به آزمایشگاه مراجعه کنید و نهایتاً نیم ساعت الی یک ساعت بعد از بیدار شدن خود را به آزمایشگاه برسانید تا فرآیند تست خون بدون نقص انجام پذیرد.

تاثیر دارو بر آزمایش خون

قبل از آزمایش آهن باید به مدت 48 ساعت از مصرف ویتامین B12، داروها و مکمل های آهن دار خودداری کنید.

به طور کلی بهتر است قبل از آزمایشات هورمونی به خصوص در خانم ها تا 24 ساعت مصرف داروهای محرک گیاهی و شیمیایی، صورت نگیرد.

مصرف آنتی بیوتیک ها باعث منفی شدن جواب آزمایش های کشت باکتری و جستجوی انگل در مدفوع می شود.

همچنین اگه فرد آزمایش دهنده هر دارویی مصرف کند، باید به حتما به آزمایشگاه اطلاع دهد؛ آزمایشگاه، تاثیر داروها بر آزمایش های بیمار را بررسی می کند و اگر بر آزمایش ها اثر داشته باشه، ممکن است تصمیم بگیرند نمونه گیری را تا چند روز پس از پایان مصرف دارو عقب بیندازند یا اینکه بعد از مشورت با پزشک، از بیمار بخواهند که دارو را قطع کند، یا تاثیر داروهای مصرف شده را بر نتیجه آزمایش، برای پزشک گزارش کنند.

کدام سلول های خونی در آزمایش خون اندازه گیری میشوند؟

کدام سلول های خونی در آزمایش خون اندازه گیری میشوند؟
کدام سلول های خونی در آزمایش خون اندازه گیری میشوند؟

همانطور که می دانید یکی از آزمایش های کاربردی که در سراسر دنیا انجام می شود آزمایش خون است که نشان دهنده سلامتی و یا مشکلات مختلف در سیستم جسمانی افراد خواهد بود.

گاها این سوال برای افراد به وجود می‌ آید کدام سلول های خونی در آزمایش خون مورد بررسی قرار داده میشود و مشکلات آنها چگونه مشخص شده و چگونه درمان میشوند.

به طور کلی در خون سه نوع سلول وجود دارد، گلبول های سفید، گلبول های قرمز و پلاکت ها، و وجود هر کدام از آنها در اندازه ها و مقادیر کافی برای سلامت انسان الزامی است و حتی ذره‌ ای اختلال در عملکرد و تعداد آنها مشکلات زیادی را به همراه خواهد داشت.

تمامی گلبول های ذکر شده در مغز استخوان افراد ساخته میشوند و یک فرد بالغ باید در وضعیت جسمانی مناسب حد متعادلی از گلبول های سفید و قرمز را داشته باشد.

هر چند که پلاکت ها نیز باید در حجم مناسبی در خون فعال باشند تا سلامت بدن حفظ شده و از سایر آسیب‌ های مختلف در امان بمانند.

در آزمایش خون مقدار گلبول های سفید و شکل ظاهری و اندازه آنها مورد بررسی قرار می‌ گیرد.

همچنین گلبول های قرمز و میزان هموگلوبین نیز باید به طور دقیق بررسی شود.

تنها روشی که می‌ توان به تعداد این گلبول های حساس را بررسی کرد آزمایش خون است که به واسطه آن می توان شمارش پلاکت را انجام داده و میانگینی از حجم آنها به دست آورد.

اما سوالی که ممکن است در ذهن شما به وجود آید این است که اندازه گیری سلول هایی که در آزمایش خون بررسی میشوند چگونه ممکن است و آیا این روش دقیق و کاربردی می باشد یا خیر.

شمارش تمام سلول های بدن کار آسانی نبوده و به طور قطعی غیر ممکن خواهد بود.

اما نکته آنجاست که برای انجام این فرایند آزمایش خون بهترین و موثرترین راه خواهد بود که می‌ تواند بسیاری از ناهنجاری های مربوط به خون، کم خونی و یا هر گونه مشکل مربوط به گلبول های سفید و پلاکت ها را مشخص کند.

متخصصان با یک نمونه برداری کوچک تشخیص می دهند که در حجم خون افراد چه مقدار از هر نوع سلول وجود دارد و می‌ توانند با به دست آوردن یک میانگین کاملاً دقیق تشخیص دهند که عارضه ای متوجه سلامت شخصی می باشد یا خیر.

با این حال باید بدانید که سه فاکتور اصلی به نام گلبول قرمز، گلبول سفید و پلاکت در آزمایش خون مورد بررسی قرار گرفته و پس بررسی آنها پزشکان تشخیص می دهند که آیا فرد با فقر آهن مواجه است یا کمبود و یا زیاد بودن پلاکت ها می تواند منجر به انعقاد و دیگر مشکلات خونی شود یا خیر.

با این حال باید بدانید که این آزمایش روشی کاربردی و دقیق برای بررسی جزئیات خون می باشد.

نتایج آزمایش خون چه معنایی دارد؟

نتایج آزمایش خون چه معنایی دارد؟
نتایج آزمایش خون چه معنایی دارد؟

پس از انجام آزمایش خون و دریافت نتیجه آن تا زمانی که افراد به پزشک مراجعه‌ می کنند سعی دارند تا بخشی از آزمایش خون را بررسی کرده و اگر عارضه ای برای سلامت آنها به وجود آمده است از وجود آن مطلع شوند.

اما باید بدانید که نتایج آزمایش خون باید توسط متخصصان بررسی شود و افراد عادی نمی توانند مشکلات پیش آمده را بررسی و درمان کنند.

با این حال راهنمای ساده در اختیار شما قرار می دهیم تا متوجه شوید که آزمایش خون چه معنایی داشته و هر کدام از کلماتی که به صورت فارسی و انگلیسی در برگه آزمایش درج میشوند نشان دهنده کدام بخش از خون خواهند بود.

در آزمایش خون گلبول قرمز، گلبول سفید و پلاکت ها بررسی میشوند.

در این آزمایش در بخشی که تعداد گلبول های سفید ذکر شده باشد حتی حجم آنها و فاصله قرار گرفتن آنها در خون نیز مشخص میشود.

ناگفته نماند که بیماری هایی مانند ایدز و لوپوس نیز از طریق تعداد گلبول های سفید نمایان خواهد شد.

گلبول های قرمز هم که وظیفه تغذیه بدن را بر عهده دارند بررسی شده و در این آزمایش تعداد مشخصی از حد نرمال آنها نشان داده میشود.

اما توجه داشته باشید که در هنگام بررسی تعداد گلبول های قرمز چند نکته در قسمت های پایینی ذکر میشود که نشان دهنده روند ساخت.

میزان آنها و فضایی است که گلبول ها اشغال می کنند، توجه داشته باشید که هموگلوبین موجود در گلبول قرمز در این آزمایش مشخص میشوند.

طی انجام آزمایش خون پلاکت ها در آزمایش خون بررسی میشوند و از نظر تعداد، حجم و فاصله قرار گرفتن نیز بررسی خواهند شد.

اگر تعداد پلاک ها زیاد باشد نشان دهنده آنمی، سرطان و عفونت های بسیار شدید خواهد بود که قطعاً در این شرایط خونریزی برای افراد در حد بسیار زیادی اتفاق می‌ افتد.

اما معمولاً در برگه آزمایش حد متعادل هر کدام از فاکتورهایی که بررسی میشوند درج خواهد شد و نهایتاً عددی که آزمایش خون نشان می دهد را در ستون دیگر نوشته شده و پزشک می‌ تواند با مقایسه آنها متوجه شود که هر کدام از آیتم های بررسی شده از حد متعادل پایین تر هستند یا بالاتر و می‌ تواند به راحتی روش های درمان را برای حد تعادل رساندن آن انجام دهند.

اما از دیگر نتایج اعلام شده توسط آزمایش خون میتوان به تست پروتئین اشاره کرد.

همچنین بیلی‌ روبین که مربوط به عملکرد کبد می باشد در این آزمایش بررسی خواهد شد.

پروتئین موجود در خون، کلسیم، کلراید، کراتینین، فسفر، پتاسیم، سدیم، سطح لیپیدها و غیره همگی در نتایج آزمایش مشخص شده و هر کدام از آنها معنایی دارد.

به عنوان مثال پس بررسی آنزیم های کبدی موجود در خون تعداد آنها در برگه آزمایش درج میشود و نشان دهنده عملکرد درست و یا مشکل در کبد خواهد بود که پزشکان به واسطه بررسی این اعداد و ارقام می توانند تشخیص دهند که آیا عضوی به درستی فعالیت دارد یا با مشکلات متعددی مواجه است.

راهنمای خواندن آزمایش خون در خانه

پس از انجام آزمایش خون و دریافت نتیجه آن بسیاری از افراد کنجکاو هستند تا از جواب آن مطلع شده و متوجه شوند که آیا از سلامت جسمانی برخوردار می باشند و یا عارضه جدی یا خفیف سلامت آنها را تهدید می‌ کند.

قطعا در چنین شرایطی افراد به دنبال راهکار مناسب برای بررسی برگه آزمایش هستند.

اعداد و ارقام و تمامی حروفی که بر روی برگه آزمایش قرار داده میشود نامفهوم بوده و باید حداقل اطلاعاتی را در مورد آنها داشته باشید تا بدانید که هر کدام مربوط به چه بخشی از بدن خواهد بود.

به طور کلی آزمایش خونی که انجام می دهید سه فاکتور مهم داشته که بررسی گلبول های سفید و گلبول های قرمز و پلاکت ها را به صورت تخصصی انجام می دهد.

هر کدام از این گلبول ها با نشانه های اختصاری نمایش داده میشوند، گلوبول های قرمز وظیفه انتقال اکسیژن را دارد و باید حتما تعداد و عملکرد آنها در آزمایش خون مشخص شده باشد که البته تفسیر آزمایش به عهده پزشک خواهد بود.

اما معمولاً گلبول های سفید و پلاکت ها نیز که مسئولیت بسیار مهمی را در خون ایفا می کنند با همین شکل در برگه آزمایش نشان داده میشوند.

یک محدوده نرمال برای هر کدام از آنها در نظر گرفته میشود که شما می توانید با بررسی آن و مقایسه با نتیجه آزمایش متوجه شوید که آیا گلبول قرمز، گلبول سفید و پلاکت در وضعیت متعادل قرار گرفته اند یا خیر.

تعداد هر کدام از این فاکتورها برای زنان و مردان متفاوت است پس نباید به هیچ عنوان نسبت به اعداد نگران باشید.

اما هرگونه عدم تعادل در میزان این فاکتورهای اصلی می‌ تواند نشان‌ دهنده مشکلاتی مانند کم خونی، عفونت، اختلالاتی در سیستم ایمنی و یا مشکلات انعقادی باشد، پس شما می توانید تا حدودی آزمایش خون را در منزل مشاهده و مطالعه کرده و اطلاعاتی جزئی را کسب نمایید.

علاوه بر سه عنصر ذکر شده در آزمایش خون متابولیک پایه نیز ثبت میشود این آیتم مربوط به عنصرهای اصلی موجود در خون است که شامل کلسیم، گلوکز، سدیم، پتاسیم، کربنات نیتروژن اوره و کلرید خواهد بود، البته کراتینین نیز در این آزمایش مورد بررسی قرار می‌ گیرد.

اگر اعداد و ارقام این آیتم ها غیر طبیعی باشد قطعاً فرد به بیماری های کلیوی، دیابت، عدم تعادل هورمونی و دیگر مشکلات مشابه مبتلا می باشد.

از طرف دیگر در آزمایش خون بخشی مربوط به پانل متابولیک جامع است که می تواند عملکرد کبد را بررسی کرده و میزان پروتئین و سایر آنزیم های کبدی را نشان می دهد.

آلبومین، پروتئین، فسفاتاز، بیلی روبین، اسپارتات آمینوترانسفراز و دیگر آنزیم ها همگی مربوط به عملکرد درست کبد هستند و پزشکان می توانند با بررسی این آیتم ها و اعداد موجود در برگه آزمایش تشخیص دهند که آیا مشکلاتی در ناحیه کبد وجود دارد یا خیر.

همچنین مشکلات مربوط به صفرا، التهاب و یا سنگ در این عضو کوچک اما حیاتی نیز در برگه آزمایش شما درج خواهد شد.

شمارش کامل خون

شمارش خون
شمارش خون

یکی از روش های کاربردی و دقیق برای بررسی سلامت افراد انجام آزمایش خون است که با یک نمونه گیری ساده در مراکز درمانی و آزمایشگاه های پیشرفته انجام میشود.

متخصصان با بررسی خون متوجه خواهند شد که وضعیت بدن چگونه است و آیا عنصری در خون کم و زیاد می باشد یا خیر.

سه عنصر اصلی که در آزمایش خون بررسی میشوند گلبول قرمز، گلبول سفید و پلاکت می باشد.

شاید کمی غیر منطقی به نظر برسد که متخصصان چگونه می توانند شمارش تعداد گلبول ها را به طور دقیق انجام دهند.

هدف از انجام آزمایش خون کسب میانگین از وضعیت خون است و تمامی گلبول ها به طور دقیق بررسی شده تا متخصصان تشخیص دهند که آیا فرد در وضعیت جسمانی مناسبی دارد یا خیر.

در مرحله اول متخصصان سعی دارند گلبول های قرمز که نقش بسیار مهمی در بدن ایفا می کنند را مورد شمارش قرار دهند و به صورت میانگین می‌ توانند تعداد آنها را بررسی کرده و از سلامت شخص مطمئن خواهند شد.

نا گفته نماند این گلبول ها باید از نظر شکل ظاهری نیز بررسی شوند، در کنار آن شمارش گلبول ها و میزان هموگلوبین و هماتوکریت یا درصد گلبول های قرمز به طور دقیق تعیین شده و به صورت عددی دقیق بر روی برگه آزمایش درج میشود.

البته میزان و غلظت هموگلوبین از نکات مهم است، همچنین نوع آنها در بخش های مختلف بدن در این آزمایش به ظاهر ساده نمایان خواهد شد.

اگر غلظت، تعداد و شکل ظاهری آنها با حالت عادی و نرمال متفاوت تر باشد می تواند نشان دهنده بروز آسیب ها و بیماری های داخلی باشد.

با این حال متخصصان سعی دارند که تعداد گلبول ها را به طور دقیق و به واسطه میانگین محاسبه کرده تا متوجه شوند که آیا وضعیت جسمانی فرد متعادل است یا خیر.

اگر گلبول های سفید شکل ظاهری مناسب و عملکرد دقیقی نداشته باشند نشانه بروز بیماری‌ های مختلف در قسمت های حساس بدن به ویژه در سیستم ایمنی خواهد یافت که معمولاً با آلرژی و بیماری‌ های سرطانی نمایش داده میشود.

اما پلاکت ها نیز در همین حد و اندازه مهم و حیاتی می باشند و تعداد آنها، نحوه تکثیرشان در بدن و عملکردی که دارند در آزمایش خون مورد بررسی و شمارش قرار می‌ گیرد.

باید بدانید که شمارش کامل خون یکی از بخش‌ های مهم آزمایش می باشد و متخصصان طی انجام آزمایشات دقیق و با استفاده از دستگاه های پیشرفته می توانند عددی را به عنوان میانگین اعلام نمایند که نشان‌ دهنده بسیاری از اختلالات یا سلامت افراد خواهد بود.

پنل متابولیکی پایه

پنل متابولیکی پایه
پنل متابولیکی پایه

پنل متابولیک پایه از چند آزمایش خون تشکیل میشود که نشان دهنده سلامت بدن و یا آسیب های جانبی خواهد بود.

معمولاً این آزمایش به صورت تخصصی انجام شده و انجام تست خون با روش های اصولی و دقیق انجام می پذیرد.

در پنل متابولیک پایه، نیتروژن اوره خون بررسی خواهد شد که قطعاً به دنبال آن عملکرد کلیه ها به طور دقیق نمایان شده و پزشک می‌ تواند از سلامت این دو عضو حیاتی مطلع شود.

ناگفته نماند که بررسی کراتین در پنل متابولیکی انجام میشود که ارتباط مستقیم با سلامت کبد خواهد داشت.

قطعاً دفع کراتین سلامت بدن را به خطر انداخته و نشانه نقص در عملکرد کلیه ها خواهد بود.

گلوکز یا همان قند خون در پنل متابولیکی پایه سنجیده میشود که اگر از حد طبیعی کمتر یا بیشتر باشد نشان دهنده مشکلات حاد می باشد و معمولاً دیابت افرادی این آزمایش مشخص خواهد شد.

آلبومین نوعی پروتئین است که مربوط به بیماری های کبدی و کلیوی می باشد، اگر فردی دفع پروتئین داشته باشد قطعاً با نشانه های ظاهری همراه خواهد بود که نشان دهنده آسیب اساسی در عملکرد کلیه و کبد است.

قطعاً دفع پروتئین نشان دهنده این است که این دو عضو حیاتی تحت فشار مضاعف قرار گرفته و سلامت آنها با خطرات جدی مواجه شده است.

البته در متابولیک پایه کربن دی اکسید یا بیکربنات به طور دقیق بررسی میشود، این عنصر مربوط به عملکرد ریه و کلیه می باشد و البته اگر پزشک تشخیص دهد که عدد عنصر نرمال نیست باید کبد و کلیه را به طور دقیق مورد بررسی قرار دهند.

ناگفته نماند که میزان کلسیم، سدیم، پتاسیم نیز در پنل متابولیکی پایه مشخص خواهد شد، کلسیم مربوط به پاراتیروئید است که البته نشان دهنده مشکلاتی مانند سنگ کلیه خواهد بود.

سدیم هم تعادل نمکی بدن می باشد اگر نمک متعادل در آب بدن با نوسان مواجه شود این عدد از حالت عادی کمتر و یا بیشتر خواهد شد.

بررسی سدیم، پتاسیم و کلرید در آزمایش به پزشکان کمک می‌ کند تا سیستم عضلانی، قلبی عروقی و اعصاب را مورد بررسی قرار دهند.

تمامی آیتم های ذکر شده در پنل متابولیکی پایه مشخص خواهند شد و از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشند.

پنل متابولیکی کامل

به طور کلی تمامی کسانی که سال چکاپ های مختلف را انجام می دهند می توانند آزمایش خون را در قالب پنل متابولیکی جامع انجام دهند تا پزشک بتواند وضعیت کلی و شیمیایی بدن را به طور کامل بررسی کرده و بخش های داخلی و متابولیزم بدن را نیز بررسی نماید.

به طور کلی پنل متابولیکی کامل و پنل متابولیکی پایه تفاوت هایی با یکدیگر دارند و در هر کدام باید دقیق و جزئی مورد بررسی قرار بگیرند.

در پنل متابولیکی کامل و جامع پزشکان و متخصصان سعی دارند با توجه به نتیجه آزمایش وضعیت کلیه‌ ها و کبد را به صورت دقیق تر بررسی کنند.

این پنل برای کسانی است که مشکلات مختلفی را در ناحیه کلیه و کبد تجربه کرده و با مشکلات متعدد مواجه هستند.

البته بررسی میزان قند خون و میزان الکترولیز نیز از طریق پنل متابولیکی کامل انجام می پذیرد.

همچنین پروتئین موجود در خون و تعادل بین اسید پایه در خون به این واسطه بررسی میشود و متخصصان می‌ توانند از طریق پنل متابولیکی جامع وضعیت دقیق متابولیزم بدن را بررسی نمایند.

برای انجام این آزمایشات پزشکان توصیه می‌ کنند که حداقل ۸ ساعت و حداکثر ۱۲ ساعت در وضعیت ناشتا قرار بگیرید و به هیچ عنوان از مواد خوراکی استفاده نکنند.

بهتر است هنگام انجام آزمایشات مختلف از خوردن و آشامیدن خودداری کرده و به هیچ عنوان فعالیت های ورزشی را انجام ندهید.

این عوامل می تواند در نتیجه آزمایش تاثیرات مختلفی داشته باشد و یا سبب ایجاد خطا شود.

البته مصرف داروهای استروئیدی و هورمون ها سبب بروز خطا در این آزمایش خواهد شد.

بهتر است که پیش از انجام چنین ازمایشات دقیق و کاربردی از پزشکتان بخواهید که در صورت مصرف هر کدام از موارد ذکر شده به شما توضیح دهند که تا چه مدتی پیش از انجام آزمایش باید مصرف آنها را متوقف کنید.

در پنل متابولیکی جامع عملکرد کلیه‌ ها و کبد بررسی خواهد شد.

این دو عضو اگر آسیب ببینند قطعا سایر بخش های بدن با مشکل مواجه شده و می‌ تواند علت اصلی بروز بسیاری از بیماری های کلیوی و قلبی باشد و بر عملکرد درست عضله ها تاثیرگذار بوده و باید هرچه سریعتر روند سلامت این دو عضو بررسی شود.

زیرا دفع هر کدام از مواد ضروری مورد نیاز بدن توسط کلیه ها اختلالات زیادی را در طولانی مدت به وجود آورده و ممکن است جبران آنها بسیار زمان بر باشد و فرد وارد پروسه های درمانی طولی شود.

بهتر است نکات مهم را پیش از انجام‌ پنل متابولیکی جامع رعایت کنید تا هرگونه اختلال در بدن به طور دقیق مشخص شود و بتوانید از بروز بیماری ها و آسیب جسمانی سنگین جلوگیری نمایید.

پنل چربی

لیپید ها نقش بسیار مهمی را بدن ایفا می‌ کنند و وجود حجم طبیعی از آنها بسیار مفید بوده و انرژی بدن را تامین می‌ کنند.

زمانی که کمبود کربوهیدرات در بدن به وجود می آید بخش های مختلف بدن به سراغ چربی ها رفته و از آنها تامین انرژی می کنند.

یکی از مهم ترین آزمایش ها آزمایش چربی خون میباشد.

اما پنل چربی بخشی از آزمایش خون می‌ باشد که به بررسی میزان چربی بدن خواهد پرداخت.

وجود چربی در رگ ها سبب انسداد عروق شده و سبب بروز سکته‌ های قلبی و مغزی میشود.

به همین دلیل پزشکان پنل چربی را در آزمایش خون فاکتور مهمی دانسته و معتقدند که بررسی دقیق آن کمک می‌ کند تا در صورت بروز بیماری‌ های مختلف پزشک از حضور آسیب های گوناگون مطلع شود.

پنل چربی آزمایشی است که برای بزرگسالان ۴ تا ۶ سال یکبار انجام شده و برای کودکان و نوجوانان در سن حدود ۱۰ سالگی و ۲۰ سالگی هر کدام یک مرحله انجام می پذیرد.

پنل چربی در آزمایشات خون بخشی مهم و حیاتی به شمار می آید که تجمع چربی را در رگ ها بررسی کرده و پزشک متوجه خواهد شد که حجم و تراکم چربی در بدن تا چه حد است.

آزمایشاتی مانند پنل چربی باید در فواصل زمانی مرتبط انجام پذیرد و پزشکان با مقایسه نتایج قبلی متوجه خواهید شد که آیا وضعیت شخص در حد متعادل می باشد یا خطرات جانبی آنها را تهدید می کند.

برای انجام آزمایشات مربوط به پنل چربی باید به صورت ناشتا به مراکز درمانی مراجعه کنید و در این تایم تنها مصرف کمی آب برای شما مجاز است.

اما بهتر از هیچ نوع خوراکی دیگری استفاده نکنید، پزشکان و متخصصان هنگام مطالعه نتیجه آزمایش خون بررسی پنل چربی را با جزئیات کامل و با دقت فراوان انجام می دهند تا بتوانند نتیجه مناسب را برای افراد به همراه آورند.

در هر صورت حجم متعادل از لیپیدها برای بدن بسیار مهم و مفید است اما زمانی که لیپیدها از حد متعادل بیشتر شوند نشانه اصلی آن افزایش وزن است که به دنبال آن کلسترول بدن افزایش پیدا کرده و به درون عروق انتقال پیدا می کند و می تواند منجر به بروز بسیاری از آسیب ها و مسدود شدن عروق شود.

در پنل چربی میزان کلسترول خون ارزیابی و اندازه گیری میشود، همچنین کلسترول با چگالی بالا و پایین بررسی شده و در صورت اضافه بودن پزشک دارو درمانی را آغاز می‌ کند.

از طرف دیگر تری گلیسیریدها بررسی میشوند و کلسترول مثبت و منفی خون به طور دقیق ارزیابی خواهد شد.

توجه داشته باشید در آزمایش خون و پنل چربی بسیاری از فاکتورهای مربوط به بیماری‌ های قلبی و عروقی خواهد بود و پزشک با این نتیجه دقیق متوجه میشود که آیا سلامت افراد در خطر جدی قرار گرفته یا خیر.

با این حال انجام پنل چربی روشی کاربردی برای محافظت از سلامت افراد است.

اگر میزان لیپیدها نامتعادل نمایش داده شود پزشکان باید اقدامات لازم را برای پیشگیری از شدت گرفتن عارضه انجام دهند.

به همین دلیل است که پنل چربی نقش بسیار مهمی را در آزمایشات خون ایفا کرده و پزشک را آسیب های داخلی مطلع خواهد کرد.

آیا آزمایش خون سرپایی است؟

گاها ممکن است کسانی که تاکنون آزمایش خون را انجام نداده اند با این نگرانی مواجه شوند که آیا این آزمایش به صورت سرپایی انجام شده و آیا نیاز به بستری در مراکز درمانی دارد یا خیر.

آزمایش خونی که به صورت تخصصی انجام میشود و برای بررسی مشکلات داخلی می باشد به صورت سرپایی انجام شده و هیچگونه معطلی و بستری در مراکز درمانی را به همراه نخواهد داشت.

شما می توانید برای انجام آزمایش خون به کلینیک های مربوطه و تخصصی مراجعه کرده و یا برای انجام آزمایش خون به بیمارستان‌ ها مراجعه کنید زیرا سرعت و عملکرد هر دوی آنها بسیار دقیق است و نتیجه بدون خطا در اختیار عموم افراد قرار خواهد گرفت.

توجه داشته باشید که آزمایش خون و نمونه گیری نهایتاً دو الی سه دقیقه زمان بر می باشد و افراد کارشناس در این زمینه می‌ توانند طی یک عملیات بسیار سریع رگ را پیدا کرده و مقدار مناسب خون را جهت آزمایش استخراج می کنند.

در این شرایط خونریزی از رگ وجود نداشته و این فرآیند کاملاً بی خطر و غیرتهاجی می باشد.

نکاتی درباره دریافت سریع آزمایش خون

نکاتی درباره دریافت سریع آزمایش خون
نکاتی درباره دریافت سریع آزمایش خون

بسیاری از افراد تمایل دارند تا بعد از انجام آزمایش خون سریعا نتیجه را دریافت کرده تا از وضعیت جسمانی خود مطلع شوند.

اما باید بدانید بر اساس نوع آزمایشی که انجام می دهید زمان پاسخگویی و دریافت نتیجه آن متفاوت خواهد بود.

به عنوان مثال آزمایشات بسیار ساده مانند آزمایش خون بارداری نهایتا طی چند ساعت جواب آزمایش در اختیار شخص قرار داده میشود.

اما آزمایش‌ های تخصصی تر زمان بیشتری نیاز به بررسی داشته و قطعاً جوابدهی نهایتاً طی چند روز آتی انجام می پذیرد.

نکته بسیار مهمی که باید بدانید این است، زمانی که به مراکز مربوطه مراجعه می‌ کنید، ممکن است به آزمایشگاه اصلی دسترسی نداشته باشند و انتقال نمونه های خون به بخش اصلی هم زمانی بر خواهد بود.

اما اگر برای انجام آزمایشات عجله داشته و نتیجه آن را باید سریعاً دریافت کنید مراکز، کلینیک ها و بیمارستان هایی که در کنار آزمایشگاه قرار گرفته اند بهترین گزینه خواهد بود زیرا انتقال نمونه زمانی نبرده و شما می توانید به راحتی طی چند ساعت انتظار نتیجه آزمایش را دریافت نمایید.

مسئله مهمی که باید بدانید این است که برخی از مراکز نتیجه آزمایش را به صورت فوری و سریع به شخص اعلام می کنند.

این امر نشان دهنده عدم توجه و یا بر عدم بررسی دقیق خون نخواهد بود و در برخی شرایط جواب آزمایش باید سریعاً به دست پزشک برسد تا بتوانند اقدامات لازم را برای درمان و پیشگیری از شدت گرفتن عارضه انجام دهند.

آزمایش خون چه اطلاعاتی در اختیار ما قرار میدهد؟

در یک مفهوم گسترده، آزمایش خون تغییرات درون بدن شما نشان می دهد. نتایج آزمایش خون تصویر کاملی را نشان نمی دهد. در عوض، آنها نوعی عکس فوری هستند. پس از دیدن آن عکس فوری، ارائه‌دهنده شما ممکن است آزمایش‌های خون دیگری را برای مشاهده نزدیک‌تر انجام دهد.

در اینجا نگاهی اجمالی به آنچه که شما ممکن است با آزمایش خون متوجه شوید آورده شده است:

  • آزمایش‌ها نشان می‌دهند که آیا خون شما همانطور که باید کار می‌کند یا خیر.

به عنوان مثال، گلبول های قرمز خون شما اکسیژن را در سراسر بدن شما حمل می کنند. آزمایش خون ممکن است نشان دهد که سطح گلبول های قرمز پایین (کم خونی) دارید.

اگر ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی به سلول‌های شما زیر میکروسکوپ نگاه کنند، ممکن است ببینند گلبول‌های قرمز خون شما بزرگ‌تر از حد طبیعی هستند یا شکل متفاوتی نسبت به گلبول‌های قرمز طبیعی دارند. این تفاوت ها ممکن است نشانه ای از اختلالات خونی یا سرطان خون باشد.

  • آنها نشان می دهند که آیا سطح طبیعی آنزیم ها و الکترولیت ها دارید یا خیر.

آنزیم ها پروتئین هایی هستند که به سرعت بخشیدن به واکنش های شیمیایی که باعث ایجاد و تجزیه مواد در بدن شما می شود، کمک می کنند.

الکترولیت ها چندین کار را انجام می دهند، مانند کمک به بدن در تنظیم واکنش های شیمیایی و حفظ تعادل بین مایعات داخل و خارج سلول های شما.

چه زمانی باید آزمایش خون بدهیم؟

چه زمانی باید آزمایش خون بدهیم؟
چه زمانی باید آزمایش خون بدهیم؟

خون شما نقش مهمی در سلامت کلی شما ایفا می کند و حاوی اطلاعات زیادی در مورد آنچه ممکن است در بدن شما می گذرد، باشد. این یکی از دلایلی است که آزمایش خون یک آزمایش پزشکی رایج است.

  •  بررسی قسمت های خون: ارائه دهنده شما آزمایش خون را برای بررسی سلامت کلی شما تجویز میکند. آنها ممکن است آزمایش خونی را درخواست کنند که بسیاری از قسمت‌های خون شما را ارزیابی می‌کند، مانند شمارش کامل خون (CBC)، پانل متابولیک پایه (BMP) یا یک پانل متابولیک جامع.
  • تشخیص خطر ابتلا به برخی بیماری ها: ارائه دهنده شما آزمایش های غربالگری را توصیه می کند. آزمایش های غربالگری قبل از بروز علائم انجام می شود. آنها ممکن است آزمایش های غربالگری را توصیه کنند اگر در معرض خطر ابتلا به برخی بیماری ها مانند سرطان هستید. به عنوان مثال، اگر در معرض خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر هستید، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما ممکن است چندین آزمایش خون را برای ارزیابی این خطر تجویز کند.
  • تعیین علت علائم: شما احساس خوبی ندارید اگر علائم خاصی دارید، پزشک ممکن است آزمایش خون را برای تعیین علت ایجاد آنها تجویز کند. به عنوان مثال، اگر علائمی دارید که ممکن است نشانه بارداری شما باشد، پزشک شما آزمایش بارداری انجام می دهد. آزمایش خون به دنبال هورمون خاصی است که بدن شما تنها زمانی که باردار هستید تولید می کند.
  • تغییر ژن ها: شما یک وضعیت پزشکی دارید که زمانی اتفاق می افتد که ژن های خاصی تغییر می کنند (جهش می یابند). بسته به وضعیت شما، سلول های خونی و پلاکت ها ممکن است اطلاعاتی در مورد تغییرات خاص نشان دهند. درک اینکه کدام ژن تغییر کرده است ممکن است به ارائه دهنده شما کمک کند تا درمان شما را برنامه ریزی کند. شما ممکن است جهش های ژنتیکی خاصی را به ارث برده باشید که باعث ایجاد شرایط پزشکی می شود. ارائه دهنده شما ممکن است برای تجزیه و تحلیل ژنتیکی نمونه خون بگیرد تا بدانید در معرض خطر ابتلا به یک بیماری خاص هستید یا خیر.
  • موثر بودن روند درمان: شما در حال دریافت درمان برای یک وضعیت پزشکی هستید. ارائه‌دهنده شما ممکن است از آزمایش خون منظم استفاده کند تا ببیند آیا درمان مؤثر است یا خیر.

اقدامات متداول حین انجام آزمایش خون چه چیزهایی هستند؟

این اقدامات معمولاً در مطب دکتر یا آزمایشگاه انجام می‌شوند، تکمیل این اقدامات چند دقیقه طول می‌کشد.

مراحل انجام آزمایش خون

  • پاک کردن ناحیه‌ای از بازو که از آن خون‌گیری می‌شود.
  • بستن نوار لاستیکی به قسمت فوقانی بازو، بدین ترتیب سیاهرگ‌های شما عملاً قابل تشخیص هستند.
  • سوزن متصل به لوله، به آرامی روی بازو قرار می‌گیرد تا دریافت نمونه انجام بشود.
  • خارج کردن سوزن از پوست، برداشتن لاستیک از بازو پس از تکمیل نمونه گیری.
  • پوشش دادن ناحیه با بانداژ یا نوار تمیز پنبه‌ای مخصوص پزشکی.

خطرات حین انجام مکرر آزمایشات خون

  • درد یا ناراحتی اندک در حین تزریق سوزن
  • غش کردن بدلیل از دست دادن خون
  • سوراخ شدن سیاهرگ

آزمایش WBC خون

شمارش خون سفید تعداد گلبول های سفید خون را اندازه گیری می کند. گلبول های سفید بخشی از سیستم ایمنی بدن هستند. آنها به بدن شما کمک می کنند تا با عفونت ها و سایر بیماری ها مبارزه کند.

هنگامی که بیمار می شوید، بدن شما گلبول های سفید بیشتری تولید می کند تا با باکتری ها، ویروس ها یا سایر مواد خارجی که باعث بیماری شما می شوند مبارزه کند.

بیماری ها می توانند باعث شوند بدن شما گلبول های سفید خون کمتری نسبت به نیاز شما بسازد. این کار شمارش سفید خون شما را کاهش می دهد.

پنج نوع اصلی گلبول سفید خون

  1. نوتروفیل ها
  2. لنفوسیت ها
  3. مونوسیت ها
  4. ائوزینوفیل ها
  5. بازوفیل ها

شمارش خون سفید تعداد کل این سلول ها را در خون شما اندازه گیری می کند. آزمایش دیگری به نام دیفرانسیل خون، میزان هر نوع گلبول سفید را اندازه گیری می کند.

چرا باید آزمایش شمارش گلبول های خون سفید را انجام دهیم؟

آزمایش شمارش گلبول های خون سفید
آزمایش شمارش گلبول های خون سفید

اگر علائم عفونت، التهاب یا بیماری خودایمنی دارید، ممکن است به این آزمایش نیاز داشته باشید. علائم عفونت عبارتند از:

  1. تب
  2. لرز
  3. بدن درد
  4. سردرد

علائم التهاب و بیماری های خودایمنی بسته به ناحیه التهاب و نوع بیماری متفاوت خواهد بود.

همچنین اگر بیماری دارید که سیستم ایمنی شما را تضعیف می کند یا دارویی مصرف می کنید که پاسخ ایمنی شما را کاهش می دهد، ممکن است به این آزمایش نیاز داشته باشید.

گر آزمایش نشان دهد که شمارش سفید خون شما بسیار پایین می‌آید، ممکن است ارائه‌دهنده شما بتواند درمان شما را تنظیم کند.

علت شمارش بالای گلبول سفید خون

شمارش سفید خون بالا ممکن است به این معنی باشد که شما یکی از شرایط زیر را دارید:

  1. عفونت باکتریایی یا ویروسی
  2. یک بیماری التهابی مانند آرتریت روماتوئید
  3. آلرژی
  4. لوسمی یا بیماری هوچکین
  5. آسیب بافتی ناشی از سوختگی یا جراحی
آزمایش WBC خون
آزمایش WBC خون

علت پایین بودن شمارش گلبول سفید خون

پایین بودن شمارش سفید خون ممکن است به این معنی باشد که شما یکی از شرایط زیر را دارید:

  1. آسیب مغز استخوان. این ممکن است ناشی از عفونت، بیماری یا درمان هایی مانند شیمی درمانی باشد.
  2. سرطان هایی که بر مغز استخوان تاثیر می گذارند.
  3. یک اختلال خود ایمنی، مانند لوپوس (یا SLE)
  4. HIV/AIDS

اگر قبلاً برای یک اختلال گلبول سفید تحت درمان هستید، نتایج شما ممکن است نشان دهد که آیا درمان شما مؤثر است یا وضعیت شما بهبود یافته است.

آزمایش مربوط به بیماری های مقاربتی (STD)

اصطلاح بیماری های مقاربتی برای بیان بیماری هایی که منبع تماس جنسی از طریق یک شخص به شخص دیگر است که انتقال داده و باعث بروز بیماری های مراقبتی می شود.

شما می توانید با عدم رعایت مسائل مراقبتی و یا رابطه جنسی بدون محافظ از واژن، مقعد، دهان و دندان با فردی که بیماری مقاربتی دارد خیلی سریع بیمار شوید.

در حال حاضر به کمک نمونه خون می توان تمامی بیماری های مقاربتی را شناسایی نمایید. اما در بسیاری از موارد برای دریافت نتیجه ای بهتر و مطمئن تر در کنار آزمایش خون برای تشخیص بیماری مقاربتی از آزمایشات چند گزینه ای مانند نمونه ادرار، تست بخش هایی از بافت عفونی نیز استفاده می کنند.

شناسایی بیماری های مقاربتی از طریق تست خون

  1. کلامیدیا
  2. سوزاک
  3. تبخال
  4. ایدز
  5. سیفلیس

در برخی موارد تشخیص بیماری های عفونی مانند: HPV که به تازگی وارد بدن شده است نیازمند گذر زمان است و باید حداقل یک ماه صبر نمود تا بعد بتوان از طریق آزمایش HPV از وجود این ویروس اطمینان حاصل کرد.

آزمایش کم خونی

پزشک برای تشخیص کم خونی، معمولاً آزمایش CBC تجویز می‌کند. حتی ممکن است تعداد آزمایش‌های مورد نیاز به آزمایش هموگلوبین و هماتوکریت (H و H) محدود شود.

دلایل ایجاد کم خونی

  • کاهش میزان هموگلوبین خون
  • کاهش تعداد گلبول های قرمز خون (RBC) و هماتوکریت (HCT)

علائم کم خونی

  1.  سرعت بالا یا نامنظم بودن ضربان قلب
  2. بالا رفتن سرعت تنفس
  3. بزرگ شدن طحال
  4. تنگی نفس
  5. سردرد و سرگیجه های مکرر
  6. احساس اضطراب
  7. سرد بودن دستان و پا

آزمایش چربی خون

پانل‌های چربی، میزان کلسترول بدن را اندازه گیری می کند. این شامل لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) و لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) می شود، نتیجه آزمایش خون پنل چربی خون طی مدت ۲۴ ساعت آماده می‌شود. نکته مهم برای انجام این تست نیاز است که فرد ۱۲ ساعت ناشتایی قبل از آزمایش چربی خون داشته باشد.

کلسترول یک ماده چرب است که بیشتر توسط کبد از غذاهای چرب موجود در رژیم غذایی شما ایجاد می شود و برای عملکرد طبیعی بدن حیاتی است. داشتن سطح بالای کلسترول می تواند به افزایش خطر مشکلات جدی مانند حملات قلبی و سکته کمک کند. سطح کلسترول خون را می توان با یک آزمایش خون ساده اندازه گیری کرد.

تست بتا یا آزمایش خون بارداری

آزمایش خون بارداری
آزمایش خون بارداری

آزمایش خون بتا با روش های گوناگونی انجام می شود که هر یک مزایا و معایبی را به همراه دارد. آزمایش خون بتا با دو روش کمی و کیفی انجام می شود. آزمایش خون کیفی دو نتیجه مثبت و منفی را نسبت به بارداری همراه است.

آزمایش خون کمی به بررسی موارد بیشتری می پردازد و مقدار هورمون گنادوتروپین کوریونیک انسانی(HCG) که در دو طول دوران بارداری تولید می‌شود را مشخص می کند.

زمان مورد نیاز تا مشخص شدن نتایج این آزمایش متغیر است و از چند ساعت تا سه روز طول خواهد کشید. نتیجه آزمایش ادرار بارداری معمولاً طی چند دقیقه مشخص می‌شود، اما سطح دقت آن کمتر است. آزمایش بتا یکی از آزمایش هایی است که بسیاری از افراد با فرایند انجام آن آشنایی دارند.

این آزمایش برای بررسی بارداری خانم ها انجام می شود. این آزمایش را می توان با نام های مختلفی مانند آزمایش بارداری، تست حاملگی، آزمایش خون بتا و آزمایش HCG اشاره کرد.

آزمایش خون در کدام بخش های از آزمایشگاه انجام می شود؟

آزمایش خون در بخش های زیر انجام می شود:

  1. بیوشیمی
  2. هماتولوژی
  3. ایمونولوژی
  4. سرولوژی
  5. میکروب شناسی
  6. بانک خون
  7. سرطان شناسی
  8. ژنتیک
  9. تست های انعقادی

در هر یک از این بخش ها، تست های جداگانه ای وجود دارد که با بررسی آنها، تصویر کلی از شرایط بدنی شما برای پزشک در آزمایشگاه شبانه روزی آرامش فراهم می گردد.

هزینه آزمایش خون چقدر است؟

آزمایش خون با توجه‌به فاکتورهای مورد بررسی قیمت متفاوتی دارد. تعداد و نوع فاکتورها قیمت نهایی را مشخص می‌کنند. برای تعیین هزینه آزمایش خون به‌طور دقیق باید نسخه پزشک را به آزمایشگاه نشان‌دهید.

اگر تحت پوشش بیمه درمانی قرار دارید، بیمه مقداری از هزینه‌های آزمایش شما را پرداخت می‌کند.

16 پاسخ

  1. برای گرفتن آزمایش خون حتما باید از دست خون گرفت از جای دیگر نمی شود؟

  2. چقدر زمان میبرد تا آزمایشگاه خسروشاهی جواب آزمایش رو ارسال کنند؟

  3. آزمایش اچ پی وی رو هم از طریق آزمایش خون میگیرن؟ یا کلا یه آزمایش جداست؟

  4. من برای آزمایش خون خودم آزمایشگاه خسروشاهی رفتم واقعا راضی بودم پیشنهاد میکنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما
ارتباط از طریق واتساپ
اینستاگرام دکتر

نمونه گیری و آزمایش در منزل

برای اطلاع از قیمت و نحوه نوبت اخذ نوبت با ما در واتساپ در ارتباط باشید