آزمایش مدفوع

آزمایش مدفوع چیست؟

چرا آزمایش مدفوع انجام میشود؟ یکی از روش های درمانی و کاربردی که برای عموم افراد در سنین مختلف انجام میشود آزمایش مدفوع می باشد که هر گونه بیماری در سیستم گوارشی، بروز عفونت های مربوط به شکم و روده به واسطه انجام آزمایش مدفوع نمایان میشود. تنها راه بررسی اندام های داخلی بدن به […]

چرا آزمایش مدفوع انجام میشود؟

یکی از روش های درمانی و کاربردی که برای عموم افراد در سنین مختلف انجام میشود آزمایش مدفوع می باشد که هر گونه بیماری در سیستم گوارشی، بروز عفونت های مربوط به شکم و روده به واسطه انجام آزمایش مدفوع نمایان میشود.

تنها راه بررسی اندام های داخلی بدن به ویژه روده ها انجام آزمایش مدفوع است تا پزشک متوجه شود که آیا خروج مدفوع به درستی انجام شده و یا حاوی موارد مشکوک مانند کشت مدفوع، عفونت، وجود خون در مدفوع و هرگونه مشکلات دی‌ ان‌ ای می باشد یا خیر.

آزمایش مدفوع روشی کاربردی، دقیق و موثر برای بررسی سلامت افراد می‌ باشد، بررسی اندام های داخلی از روی ظاهر و گفته های فرد بیمار کار چندان آسانی نبوده و هیچ پزشک و متخصصی بر این مسئله اکتفا نمی‌ کند.

اکثر پزشکان داخلی برای بررسی سیستم گوارشی افراد سعی دارند تا آزمایش مدفوع را تجویز کرده تا هرگونه عارضه و مشکلات پنهان به سرعت مشخص شود.

شاید برایتان جالب باشد بدانید که با انجام یک آزمایش مدفوع ساده بسیاری از مشکلات و عوارض گوناگون نمایان میشود.

هر گونه باکتری های کوچک و عوامل آسیب رسان به سلامت بدن مشخص شده و پزشکان می توانند با اطمینان بیشتری روند درمان را آغاز کنند.

خروج مدفوع از بدن با سایر اندام های داخلی به ویژه ارگان هایی که در ناحیه شکم قرار می گیرند ارتباط مستقیم دارد و هرگونه مشکلات داخلی را به سرعت نمایان می کند.

به همین دلیل است که بسیاری از پزشکان داخلی در صورت داشتن حتی یک دل درد ساده، کمبود اشتها، نفخ شکم، تب و دردهای مختلف آزمایش مدفوع را تجویز نموده تا بتواند تشخیص دهند که در سیستم گوارشی فرد چه اتفاقاتی در حال رخ دادن است.

شما باید بدانید که با انجام یک دوره آزمایش مدفوع بسیاری از آسیب های مخفی مشخص شده و پزشک می‌ تواند عوارضی را که بهبود پیدا نمی کنند و برای سلامتی مشکل زا هستند را به راحتی نمایان کرده و علت و شدت آنها را مشخص خواهند کرد.

با این حال پزشکان در موارد بسیار زیادی برای بررسی سلامت افراد آزمایش مدفوع را الزامی دانسته تا بتوانند سیستم گوارشی را با دقت بالاتری بررسی نمایید.

آزمایش مدفوع برای چیست؟

آزمایش مدفوع برای چیست؟
آزمایش مدفوع برای چیست؟

کلیه افراد در طول دوره زندگی ممکن است دردهای پنهان را در حد خفیف و یا شدید در ناحیه شکم تجربه کنند که متخصصان با بررسی عوامل ظاهری تشخیص درست و قطعی را اعلام نمی‌ کنند و برای انجام تشخیص اصلی اجرای آزمایش مدفوع را مناسب می دانند.

اگر مشکوک به وجود خون در مدفوع هستید و اگر پزشک احتمال می دهد که انگل و یا هر گونه باکتری در مدفوع وجود داشته باشد انجام آزمایش مدفوع را برای شخص در نظر می گیرد.

شاید برایتان جالب باشد بدانید که بسیاری از بیماری های مربوط به سیستم گوارشی، کبد و لوزالمعده از طریق انجام آزمایش مدفوع مشخص می شود.

هر گونه عارضه نا متعارف مانند اسهال خونی، خروج گاز زیاد از معده، از دست رفتن اشتها، دردها و گرفتگی های شکمی همگی عواملی هستند که تنها با انجام آزمایش مدفوع بررسی خواهند شد.

به واسطه انجام چنین آزمایشی پزشک می‌ تواند هرگونه انگل موجود در بدن را شناسایی کرده و تشخیص خواهد داد که آیا عفونت، باکتری، قارچ و ویروس های خطرناک در روده فرد وجود دارند یا خیر.

باید بدانید که حتی اگر مواد مغذی توسط سیستم گوارشی و روده ها به درستی جذب نشود پزشک علت آن را سندروم سوء جذب دانسته و آزمایش مدفوع در چنین شرایطی الزامی خواهد بود.

با انجام آزمایش مدفوع بیماران می توانند به راحتی از سلامت خود مطلع شده و اگر پزشک بتواند پی هاش مدفوع را اندازه گیری کند اطلاعات زیادی را کسب کرده و متوجه خواهد شد که آیا کشت میکروب و باکتری های خطرناک در بدن وجود دارند یا خیر.

آزمایش مدفوع برای بررسی میزان چربی بدن، بررسی صفرا و یا گلبول های سفید نیز انجام میشود، شاید تمامی مطالب ذکر شده برای شما کمی عجیب باشد و تصور کنید که آزمایش مدفوع فقط برای بررسی عملکرد روده ها انجام میشود.

این تصور کاملا اشتباه است و مدفوعی که برای آزمایش به آزمایشگاه انتقال داده میشود حامل نشانه‌ ای از سلامت و یا بیماری های ساده و خطرناک خواهد بود و پزشک با بررسی های دقیق می تواند وضعیت جسمانی شما را اعلام کند.

نکات مهم در آزمایش مدفوع

از 1 تا 2 هفته قبل از انجام آزمایش، مصرف داروهایی مانند آنتی اسیدها، داروهای ضد اسهال، داروهای ضد انگلی، آنتی بیوتیک ها، ملین ها یا داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) را متوقف کنید.
حتماً لیست تمام داروهایی را که مصرف می کنید به پزشک اطلاع دهید.
اگر اخیراً آزمایش اشعه ایکس با استفاده از ماده حاجب باریم، مانند تنقیه باریم یا عکس برداری با اشعه ایکس دستگاه گوارش فوقانی (بلع باریم) انجام داده اید، به پزشک خود اطلاع دهید.

باریم می تواند با نتایج آزمایش تداخل داشته باشد.

اگر در هفته ها یا ماه های گذشته سفر کرده اید، در سفر به خارج از کشور به پزشک مراجعه کنید.

این کار شناسایی انگل ها، قارچ ها، ویروس ها یا صفات را آسان تر می کند.

ممکن است لازم باشد 2 تا 3 روز قبل از آزمایش از مصرف برخی غذاها اجتناب کنید. این شبیه آزمایش مدفوع است.

آزمایش مدفوع را در دوران قاعدگی یا در حین فعالیت فعال هموروئید (بواسیر) انجام می دهد.

روش های نمونه گیری مدفوع

یکی از فرایندهای تشخیصی مهم نمونه‌ گیری مدفوع است و متخصصان به واسطه انجام آزمایشات تخصصی بر روی مدفوع متوجه خواهد شد که آیا سیستم گوارشی به درستی فعالیت خود را انجام داده یا با مشکلات مختلف مواجه است.

زمانی که متخصصان آزمایش مدفوع را برای بیماران الزامی می‌ دانند چند نکته را به آنها یادآور میشوند تا نمونه‌ گیری کاملاً درست انجام شود و به واسطه بررسی آن پزشک می‌ تواند کشت مدفوع را بررسی کرده و آسیب‌ های احتمالی نمایان خواهد شد.

ساده‌ ترین روش نمونه گیری این است که شما به مراکز مربوطه مراجعه کرده و از آزمایشگاه ظرف مخصوص برای جمع آوری نمونه را دریافت کنید، اما روزی که قرار است نمونه را به آزمایشگاه تحویل دهید نیازی نیست که پیش از برداشت نمونه ناشتا باشید شما می‌ توانید پس از جمع آوری نمونه آن را در ظرف درب بسته و در یک محیط خشک قرار دهید.

برای جمع آوری نمونه مدفوع و قرار دادن آن در ظرف و نهایتاً انتقال به آزمایشگاه نیازی نیست کار خاصی انجام دهید اما مهم است که شما حداقل ۵ گرم مدفوع را در ظروف مخصوص قرار داده تا تحت آزمایش قرار بگیرد، بهتر است که نمونه مدفوع با آب یا ادرار ترکیب نشود، همچنین توصیه میشود که نهایتاً یک ساعت بعد از برداشت نمونه آن را به آزمایشگاه انتقال دهید زیرا اگر مدت زمانی زیادی از آن بگذرد نمونه برداشت شده کارایی نداشته و برای انجام آزمایش کشت مدفوع مناسب نخواهد بود.

در صورت نیاز متخصصان نمونه مدفوع را به صورت سه مرحله ای از شما دریافت خواهند کرد و به فاصله یک روز در میان می‌ توانید نمونه را به آزمایشگاه انتقال داده تا بررسی‌ های دقیق‌ تر انجام پذیرد.

اما زمانی که نمونه مدفوع را به آزمایشگاه انتقال می‌ دهید متخصصان با روش‌ های مختلفی سعی دارند آزمایشات خود را انجام داده تا تمامی فاکتورهای مد نظر پزشک مورد ارزیابی قرار بگیرد، این روش‌ ها عبارتند از:

  • روش میکروسکوپی
  •  آزمایش کشت
  • آزمایش ELISA

آزمایش pcr

اگر متخصصانی که در آزمایشگاه فعالیت دارند بخواهند نمونه‌ مدفوع را به صورت میکروسکوپی ارزیابی کنند متشکل از سه روش جداگانه خواهد شد، ابتدا تهیه گسترش مستقیم، پس از آن روش‌ های تغلیظ نمونه و نهایتاً روش رنگ آمیزی دائمی می‌ باشد.

اگر تهیه گسترش مستقیم بر روی نمونه مربوطه انجام شود متخصصان می‌ توانند به راحتی وجود انگل را در نمونه مدفوع تشخیص دهند، در این روش حجم مدفوع برداشت شده بسیار محدود است و احتمال آنکه وجود انگل به صورت قطعی مشخص شود نیز کم خواهد بود.

اما هدف اصلی از تهیه گسترش مستقیم ارزیابی میزان آلودگی‌ ها در بدن بیمار است و به این واسطه خیلی سریع می‌ توانند نوع آلودگی‌ ها را تشخیص داده و برای بررسی حرکت ارگانیسم ها نیز مناسب است.

زمانی که آزمایش به صورت میکروسکوپی انجام میشود متخصصان می‌ توانند هرگونه خونریزی‌ های داخلی را به واسطه یافتن گلبول‌ های قرمز بررسی کرده و اگر گلبول‌ های سفید در مدفوع دیده شوند نشانه‌ ای از التهابات داخلی است.

همچنین در روند انجام آزمایشات میکروسکوپی ماکروفاژ‌هایی که بر اثر عفونت‌ های باکتریایی یا انگلی در بدن موجود هستند نیز به این واسطه تشخیص داده میشوند، از طرفی دیگر هرگونه قارچ مخمری که در مدفوع وجود داشته باشد به واسطه آزمایش میکروسکوپی مورد ارزیابی قرار می‌ گیرد.

آزمایش کشت

زمانی که متخصصان به وجود انواع باکتری یا ویروس در روده‌ ها مشکوک میشوند با انجام آزمایش مدفوع یا کشت مدفوع می‌ توانند تمامی احتمالات را به تایید برسانند و یا به طور قطعی بیماری‌ های احتمالی را رد کنند.

زمانی که نمونه مدفوع جمع آوری شده به آزمایشگاه انتقال پیدا می‌ کند متخصصان می‌ توانند آزمایش کشت مدفوع را انجام دهند، در این روش‌ تخصصی پزشک می‌ تواند گونه‌ های سالمونلا را در مدفوع تشخیص دهد که ناشی از مصرف تخم مرغ خام، گوشت خام و سبزیجات نپخته است.

همچنین گونه شیگلا که معمولاً در آب آلوده وجود دارد و برای سلامت بدن بسیار مضر است در نمونه کشت مدفوع مشخص خواهد شد، توجه کنید که معمولاً افراد سالمند و کودکانی که در مهد کودک حضور دارند این گونه آلودگی‌ ها را تجربه خواهند کرد.

البته در آزمایش کشت مدفوع گونه‌ ای از باکتری با نام کمپیلوباکتر که ناشی از مصرف گوشت خام و نیم پز است یا بر اثر مصرف شیر غیر پاستوریزه به بدن انتقال پیدا می‌ کند هم قابل تشخیص خواهد بود، این گونه‌ های باکتری در صورت عدم پاکسازی از بدن عوارضی طولانی مانند آرتریت به همراه دارند.

برای انجام آزمایش کشت مدفوع معمولا افرادی که به عنوان تکنسین آزمایشگاه فعالیت دارند نمونه را بر روی یک صفحه حاوی ژل قرار می‌ دهند، در این شرایط محیط برای رشد باکتری‌ ها فراهم است و با رشد سریع‌ تر آنها نتیجه‌ گیری از آزمایش به خوبی انجام می‌ گردد.

توجه داشته باشید که با این کار یک رنگ آمیزی بر روی باکتری‌ ها انجام میشود که هر کدام از آنها به تفکیک در میکروسکوپ قابل بررسی و مشاهده هستند.

پس از آنکه آزمایشات کشت مدفوع انجام شد نتیجه کاملاً دقیق را به بیماران ارائه می‌ دهند و پزشکان با مصرف انواع آنتی بیوتیک و داروهای موثر بر باکتری می‌ توانند عارضه پیش آمده را درمان کنند.

ناگفته نماند که اگر این باکتری‌ ها و بیماری‌ های پیش آمده در روده باقی مانده و شرایط درمانی فراهم نشود، اختلالات وسیع همچون سندروم روده تحریک پذیر و عفونت‌ های انگلی دور از انتظار نخواهد بود.

بایدها و نبایدها قبل از انجام تست مدفوع

بایدها و نبایدها قبل از انجام تست مدفوع
بایدها و نبایدها قبل از انجام تست مدفوع

آزمایش مدفوع برای بررسی سلامت جسمانی انجام میشود و مستلزم رعایت نکات مهم است تا هیچ گونه اختلالی در نتیجه آزمایش به وجود نیاید.

قبل از انجام آزمایش مدفوع چندین نکته را به شما یادآور میشوند که برخی از آنها را حتما باید انجام داده و برخی دیگر را به هیچ عنوان انجام ندهید تا اختلالی در نتیجه آزمایش حاصل نشود.

متخصصان توصیه می‌ کنند که تا ۷۲ ساعت قبل از انجام آزمایش مدفوع به هیچ عنوان از انواع آنتی بیوتیک ها استفاده نکنید و بهتر است در صورت مصرف هرگونه دارو، پیش از انجام تست مدفوع با پزشک صحبت کنید.

مسئله دیگر این است که هنگام جمع آوری نمونه، مدفوع نباید به هیچ عنوان با آب، ادرار و سایر مایعات ترکیب شود اگر از توالت فرنگی استفاده می کنید بهتر است که پیش از تماس مدفوع با مایعات موجود در توالت نمونه را در ظرف مربوطه قرار دهید.

گاها پیش می آید در ظرف نمونه ای که به مراجعین ارائه میشود مایعی وجود دارد که به هیچ عنوان نباید دور ریخته شود و باید مدفوع را در داخل همان مایع و ظرف نمونه قرار دهید.

اگر نمونه گیری را در منزل انجام می دهید باید حداکثر تا ۳۰ دقیقه نمونه آزمایش را به محل مورد نظر برسانید.

نکته دیگری که باید رعایت شود پس از انجام نمونه گیری درب ظرف را به درستی بسته و مطمئن شوید که هیچ گونه آلودگی، هوا و رطوبت به درون آن انتقال پیدا نمی کند.

رعایت همین چند نکته ساده کمک می‌کند تا نمونه گیری و انجام تست مدفوع به درستی و بدون خطا انجام شود و پزشکان می توانند نتیجه درستی از تست مدفوع شما کسب کرده و روش های مختلف را برای درمان عوارض احتمالی در پیش بگیرند.

نحوه جمع آوری نمونه مدفوع چگونه است؟

نحوه جمع آوری نمونه مدفوع چگونه است؟

بر اساس شدت و نوع عارضه ای که برای افراد به وجود آمده باشد متخصصان و پزشکان انجام آزمایش مدفوع با روش های مختلف تجویز می‌ کنند و جزئیات آن را در نسخه نوشته و زمانی که به مراکز درمانی مراجعه می کنید در آزمایشگاه نحوه نمونه گیری به شما اعلام میشود.

ابتدا تمامی مشخصات فرد به طور دقیق بر روی ظرف نمونه گیری چسبانده میشود و شما موظف هستید که در ۳ نوبت نمونه‌ گیری مدفوع را انجام داده و به آزمایشگاه ارائه دهید.

برخی از افراد نمی توانند فرایند نمونه گیری را در آزمایشگاه انجام دهند به همین دلیل ظرف نمونه به شخص داده میشود تا هر روز در ساعت معین و به مقدار بسیار محدودی از مدفوع را در ظرف ریخته و آن را در مایه نگهدارنده قرار دهند و باید سریعا آن را به آزمایشگاه انتقال داد.

توجه داشته باشید اگر خون در مدفوع به حالت جداگانه وجود دارد بهتر است این خون را در ظرف نمونه آزمایش قرار دهید و حداکثر ۳۰ دقیقه زمان دارید تا نمونه مدفوع را به آزمایشگاه برسانید و پس از آن باید نمونه در یخچال و در محیط مناسب در آزمایشگاه نگهداری شود.

بهتر است که هیچ نوع مایعاتی مانند ادرار، آب و یا بخش از مدفوع به بخش خارجی ظرف نمونه گیری انتقال پیدا نکند.

زیرا می تواند موجب انتشار آلودگی ها شده و مشکلات جانبی را به همراه آورد، ممکن است مدفوع فرد حامل تخم انگل یا سایر باکتری هایی باشد که ممکن است به سایر افراد سالم انتقال پیدا کند.

بهتر است نمونه گیری را به درستی انجام داده و توجه داشته باشید که هنگام جمع آوری نمونه باید تمام این نکات را پیش از آن رعایت کرده باشید.

اگر پزشک مصرف روغن خاصی را به شما پیشنهاد می‌ کند و یا انواع داروهای مختلف را ممنوع اعلام می‌ کند.

حتما قبل از انجام نمونه گیری نکات ذکر شده را انجام داده تا نمونه آزمایش شما کاربرد مناسب را داشته باشد.

خواندن برگه آزمایش مدفوع

نحوه جمع آوری نمونه مدفوع چگونه است؟
نحوه جمع آوری نمونه مدفوع چگونه است؟

انجام آزمایش مدفوع مانند سایر آزمایشات دیگر از اهمیت ویژه‌ ای برخوردار بوده و می تواند بخش عمده‌ ای از آسیب ها و بیماری های پنهان مربوط به سیستم داخلی بدن را مشخص کند.

اما بعد از دریافت نتیجه آزمایش مدفوع تا زمانی که به پزشک مراجعه می کنید ممکن است این مسئله برای شما به وجود بیاید که بخشی از این برگه را مطالعه کرده تا متوجه شوید که آیا عارضه ای سلامت شما را تهدید می کند یا خیر.

مسئله این است که چگونه می توان برگه آزمایش مدفوع را مطالعه کرد.

به طور کلی این آزمایش شامل خون مخفی در مدفوع، کشت مدفوع، وجود انگل و آزمایش کالپروتکتین مدفوع می باشد.

البته آنتی ژن مدفوعی و آزمایش دی ان ای مدفوع نیز انجام میشود که تمامی موارد ذکر شده با جزئیات کامل و با نام اختصاری بر روی برگه آزمایش درج میشوند.

در برگه آزمایش رنگ، شکل و حتی مخاطب مربوط به مدفون نیز درج شده و متخصصان می‌ تواند وجود خون پنهان، میزان چربی و عملکرد صفرا و تعداد گلبول های سفید خون را نیز بررسی کنند.

در این آزمایش پی هاش مدفوع بررسی میشود که به طور دقیق با اعداد و ارقام کاملاً درست یا بدون خطا بر روی برگه آزمایش درج میشود.

شما می توانید با شناخت علائم اختصاری متوجه شوید که عدد به دست آمده با حد نرمال تا چه حد متغیر بوده و تا حدودی متوجه عوارض جانبی خواهید شد.

البته پزشکان و متخصصان و دلیل شناخت کافی نسبت به فرایندهای درمانی و پزشکی تنها کسانی هستند که می توانند برگه آزمایش شما را به طور دقیق تفسیر و بررسی کنند و تشخیص دهند که آیا عارضه پیش آمده موقتی بوده یا خیر و چگونه باید راه های درمانی را در پیش بگیرند.

تفسیر برگه آزمایش مدفوع

بسیاری از افراد تمایل دارند از روی کنجکاوی برگه آزمایش خود را تفسیر کرده تا متوجه شوند هر کدام از فاکتور های بررسی شده در چه وضعیتی قرار دارند.

باید بدانید که آزمایش مدفوع یکی از مهم ترین و کاربردی ترین آزمایشاتی است که پزشک می‌ تواند به سیستم داخلی افراد دسترسی داشته باشد و متوجه شود که علت بروز بسیاری از مشکلات چه می باشد.

اگر مشکلاتی مانند یبوست، نفخ شدید و عدم توانایی در دفع گاز معده را دارید بهتر است این آزمایش را انجام دهید.

در تفسیر آزمایش مدفوع ابتدا میزان چربی آن بررسی شده که می‌ تواند عملکرد سایر ارگان‌ های حیاتی بدن را مشخص کند، البته تخم انگل نیز بررسی خواهد شد و اگر فردی با این عفونت های انگلی مواجه باشد باید هرچه سریع‌ تر روند درمان آغاز شود.

با بروز عفونت‌ های انگلی تعداد، نوع و حجم آنها در مدفوع مشخص شده که اطلاعات دقیقی را به پزشک ارائه می دهد.

البته در این آزمایش مقدار کیموتریپسین بررسی خواهد شد که پزشک می تواند میزان ترشحات پانکراس را بررسی کرده و آنزیم های گوارشی را نیز ارزیابی خواهند کرد، البته کمبود آنها می‌ تواند اختلالات زیادی را در سیستم گوارشی به وجود آورد.

هنگام تفسیر برگه آزمایش اگر خونی در مدفوع وجود داشته باشد پزشک متوجه خواهد شد و می تواند در چنین شرایطی سرطان روده بزرگ را تایید کند.

البته بعد از انجام این آزمایش و وجود خون در مدفوع، روش های تشخیصی دیگر مانند کلونوسکوپی نیز تجویز خواهد شد.

از طرف دیگر در تفسیر آزمایش، کالپروتکتین مدفوع که مربوط به بیماری های التهابی روده می باشد بررسی میشود تا پزشک متوجه شود که آیا عفونت، ویروس و یا التهاب در ناحیه روده ها وجود دارد یا خیر و اگر فرد در معرض ابتلا به سندروم روده تحریک پذیر قرار دارد پزشک سریعا مطلع میشود.

همچنین میزان گلبول سفید در مدفوع بررسی میشود البته باید بدانید که میزان گلبول سفید در مدفوع باید محدود و منفی باشد.

وجود گلبول سفید در مدفوع قطعا ناشی از بروز عفونت های میکروبی است و پزشک باید وجود کشت مدفوع را در این تفسیر بررسی نماید.

آزمایش خون مخفی در مدفوع

یکی از مواردی که هنگام انجام آزمایش مدفوع بررسی میشود وجود خون مخفی در این نمونه می باشد.

متخصصان و پزشکان سعی دارند تا برای بررسی خونریزی لوله های گوارشی آزمایش مدفوع را برای شخص تجویز کنند تا مطمئن شود که آیا مقداری خون در مدفوع به صورت پنهان وجود دارد یا خیر.

با وجود خون در مدفوع، اگر رنگ آن سیاه یا تیره شود ممکن است نشانه‌ ای واضح از بیماری های خطرناک باشد.

اگر خون در مدفوع وجود داشته باشد می‌ تواند نشان‌ دهنده مشکلات مربوط به شقاق مقعدی، زخم معده، کولیت روده، سرطان و مشکلات مربوط به مری باشد.

اگر مقدار بسیار محدود خون در مدفوع دیده شود پزشک باید حتما نسبت به این عارضه دقیق شده و انجام آزمایشات و نمونه های روزانه را الزامی دانسته تا متوجه شود که علت اصلی خون در مدفوع چیست.

وجود خون در مدفوع نشانه خوبی نبوده و یکی از عوارض جدی است که برای اندام های داخلی اتفاق می‌ افتد.

اگر وجود خون مخفی در مدفوع برای مدت طولانی باقی بماند ممکن است نشانه ای از بیماری های خطرناک مانند سرطان روده باشد.

این عارضه بدون درد و نشانه بوده و ممکن است افراد تا مدت زیادی خون موجود در مدفوع را نبیند.

بهتر است هرگونه عوامل بیماری زا و خونریزی داخلی را درمان کرده و اگر پزشک تشخیص بر نمونه برداری های داخلی می دهد حتماً به آن عمل کنید تا سلامت شما حفظ شود‌.

کشت مدفوع چیست؟

کشت مدفوع چیست؟
کشت مدفوع چیست؟

یکی از فاکتورهایی که هنگام انجام آزمایش مدفوع بررسی میشود و همواره از اهمیت بالایی برخوردار است کشت مدفوع می باشد.

شاید این سوال برای شما به وجود آید که آزمایش کشت مدفوع چیست و چه کاربردی دارد؟

برای تشخیص انواع باکتری های موجود در دستگاه گوارشی افراد آزمایش کشت مدفوع را انجام داده تا متوجه شوند که آیا عفونت، باکتری و بیماری گوارشی در بدن شخص وجود دارد یا خیر.

این آزمایش بدون درد و آسیب است و به راحتی می‌ توانید با نمونه برداری از عملکرد روده‌ ها از وجود هر کدام از عوامل بیماری زا مطلع شوید.

انواع گونه های انگل، باکتری و آلودگی‌ ها بررسی شده تا پزشک مطمئن شود که هیچ نوع خطری سلامت شخصی را تهدید نمی‌ کند.

باید بدانید که اگر کشت مدفوع مثبت باشد علائم و نشانه‌ هایی مانند تب، درد در ناحیه شکم و اسهال شدید را به همراه می آورد.

همچنین وجود خون در مدفوع، تهوع و استفراغ می تواند نشانه ای از کشت مدفوع باشد.

متخصصان با انجام آزمایش مدفوع اعلام خواهند کرد که آیا باکتری خاصی در مدفوع وجود دارد یا خیر.

در صورت نبود آن کشت مدفوع منفی بوده و در صورت وجود هرگونه آلودگی کشت مدفوع مثبت اعلام میشود و پزشک باید حتما راه های درمانی را آغاز کرده و آلودگی های موجود در سیستم گوارشی را بهبود ببخشد.

با این حال انجام آزمایش کشت مدفوع برای بررسی وجود انواع آلودگی ها و باکتری های داخلی می باشد و قطعاً با بررسی آنها پزشک تشخیص خواهد داد که نوع آلودگی چیست و روش های درمانی آنها را به خوبی می داند و می تواند با روش های ساده سلامت فرد را بازگرداند.

آزمایش انگل در مدفوع

یکی از مهمترین فاکتورهایی که در آزمایش مدفوع بررسی میشود وجود انگل هایی می باشد که ممکن است در روده وجود داشته باشند.

به واسطه انجام آزمایش مدفوع نوع انگل ها، تعداد آنها و عملکردی که بر بدن دارند مشخص میشود.

انگل ها موجودات ریزی هستند که در روده انسان زندگی کرده و از آنجا تغذیه می کنند.

این موجودات همیشه گرسنه هستند و اجازه جذب مواد معدنی مفید را به روده ها نخواهند داد افرادی که با انگل درگیر هستند معمولاً کمبود خون شدید داشته و گاها ممکن است التهاب و خارش و بی خوابی زیادی را تجربه کنند.

اما مسئله این است که در آزمایش مدفوعی که انجام میشود وجود انگل ها به سرعت مشخص خواهد شد و متخصصان می‌ توانند حتی نوع و شدت آن عارضه را به طور دقیق اعلام نمایند.

با این حال آزمایش مدفوع تستی مناسب برای بررسی سلامت روده ها می باشد که شما می توانید با یک نمونه گیری ساده از سلامت روده ها مطلع شده و هر گونه انگل و کرم های بیماری زایی که در روده وجود دارند را بررسی و شناسایی کنید.

متخصصان روش های درمانی متعددی را برای درمان انواع انگل ها در پیش می‌ گیرند.

اما باید بدانید که نشانه هایی مانند اسهال، کاهش وزن، درد شکم، کم خونی، نفخ شدید، اسهال، خارش مقعدی، خستگی و تمامی عواملی که گفته شد همگی مربوط به وجود انگل در روده ها خواهد بود و شما تنها با انجام آزمایش مدفوع متوجه حضور چنین عوامل بیماری زایی خواهید شد.

با انجام این آزمایش و شروع دارو درمانی می توانید به راحتی انگل موجود در مدفوع و روده ها را از بین برده و سلامت خود را حفظ کنید.

آزمایش کالپروتکتین در مدفوع

یکی از مهمترین آزمایشاتی که انجام میشود آزمایش مدفوع برای بررسی کالپروتکتین در بدن می باشد، قطعاً وجود کالپروتکتین در بدن نشان دهنده یکی از عوارض و آسیب های جدی است که مربوط به سلامت روده ها می باشد.

کالپروتکتین نوع پروتئین است که وجود آن سبب ایجاد التهاب در سیستم گوارشی شده و قطعا آسیب های زیادی را برای سلامت افراد به ویژه در بخش روده ها به همراه می آورد.

قطعا با التهاب روده، بیماری های عفونی و باکتریایی اتفاق می افتد و اختلالات زیادی در عملکرد و سلامت روده ها به وجود می‌ آید.

یکی از مهمترین فاکتورهایی که در آزمایش مدفوع بررسی میشود مقدار و میزان کالپروتکنین است که پزشکان به آن اهمیت ویژه‌ ای داده و معتقدند که اگر میزان کالپروتکتین افزایش پیدا کند خطر ابتلا به بیماری های روده نیز افزایش خواهد یافت.

اما برخی از آسیب ها سبب میشود تا پزشکان بر روی گزینه کالپروتکتین آزمایش مدفوع حساسیت بیشتری داشته باشد.

اگر مدفوع کاملا آبکی باشد و یا اسهال خونی برای مدت زیادی ادامه پیدا کند قطعا پزشکان به وجود التهاب در سیستم دستگاه گوارشی مشکوک شده و تنها راه بررسی آن را ابتدا آزمایش مدفوع و بررسی کالپروتکتین دانسته و پس از آن به سراغ روش‌ های دیگر مانند آندوسکوپی خواهند رفت.

با این حال باید بدانید که کالپروتکتین یکی از مهمترین فاکتورهایی است که در آزمایش مدفوع مورد بررسی قرار داده میشود و به تنهایی نشانه ای بزرگ برای تایید سلامت روده ها و یا وجود بیماری روده خواهد بود.

 آزمایش آنتی ژن مدفوع

زمانی که پزشک انجام آزمایش مدفوع را برای شخصی الزامی می داند، سعی دارند که بخش های مختلف و انواع فاکتور های بیماری زا را بررسی کرده تا متوجه شوند که علت عوارض پیش آمده چیست؟

یکی از بخش های مهم تست مدفوع مربوط به انجام آزمایش آنتی ژن است.

این تست می تواند به تشخیص زود هنگام بیماری‌ های خطرناک و فعال مانند سرطان معده و روده و دوازدهه کمک کند و آسیب های مربوط به روده نیز به واسطه تست آنتی ژن مدفوع بررسی خواهد شد.

پزشک می تواند پیش از شدت گرفتن مشکلات جدید و سرطان معده اقدامات لازم را جهت بررسی و درمان انجام دهد.

آزمایش مدفوع و بررسی آنتی ژن در این فاکتور می‌ تواند هرگونه مشکلات جدی تر را نمایش دهد معمولا چنین آسیبی در سنین جوانی و نوجوانی برای افراد اتفاق می‌ افتد که ممکن است از طریق انتقال عفونت به چنین عارضه‌ ای تبدیل شود.

عفونت ممکن است از طریق دهان، دندان، مدفوع و دیگر روش ها به بدن وارد شود و با روش‌ های دیگر از نواحی مختلف بدن به درون روده و سیستم گوارشی انتقال پیدا کند.

با انجام این آزمایش ساده بسیاری از آسیب‌ ها و مشکلات خطرناک مشخص شده و اگر آسیبی مانند عفونت و یا باکتری در روده ها وجود داشته باشد سریعا نمایان خواهد شد.

به همین دلیل است که پزشکان به فاکتور آنتی ژن در تست مدفوع اهمیت ویژه‌ ای داده و آن را به طور دقیق بررسی می‌ کنند.

 آزمایش دی ان ای مدفوع

 آزمایش دی ان ای مدفوع
آزمایش دی ان ای مدفوع

یکی از فاکتورهای مهم در آزمایش مدفوع بررسی فاکتور دی ان ای است.

شاید این سوال برای شما به وجود آید که چه لزومی دارد که آزمایش دی ان ای مدفوع انجام شود و برای بررسی کدام آسیب ها صورت می پذیرد.

باید بدانید که هر گونه تغییرات ژنتیکی ممکن است بر سلول های مختلف بدن اثرگذار باشد.

سلول های به وجود می آید احتمال بروز سرطان را در آینده افزایش داده و متخصصان می توانند با انجام این آزمایشات ساده از پیشروی چنین عوارضی جلوگیری کنند.

در آزمایش مدفوع چندین فاکتور اساسی از جمله دی ان ای مورد ارزیابی قرار می‌ گیرد تا پزشک بتواند با تشخیص سلول ها از رشد غیر طبیعی آنها مطلع شده و هرگونه پولیس و یا تومورهای سرطانی را در روده بزرگ تشخیص دهد.

با وجود آزمایش دی ان ای مدفوع متخصصان می‌ توانند سلول‌ های جدید و قدیمی را شناسایی کرده و راه های درمانی مناسب را برای عوارض احتمالی در پیش خواهند گرفت.

وجود تومور و یا سلول های نامتعارف در سیستم روده می تواند آسیب زیادی به همراه داشته باشد و سایر بخش های بدن را درگیر بیماری های مهلک خواهد کرد.

آزمایش دی‌ان‌ای مدفوع یکی از روش های قطعی برای بررسی تومورها و یا پولس های پیش سرطانی می باشد و بهتر است این آزمایش را با دقت زیاد انجام داده تا پزشک بتواند با بررسی چنین فاکتورهای مهمی از عوارض احتمالی مطلع شود.

 قیمت آزمایش مدفوع

جهت بررسی بسیاری از آسیب های کوچک و بزرگ سیستم گوارشی زمانی که به پزشک مراجعه می‌ کنید متخصصان انجام برخی از آزمایشات مانند نمونه برداری از مدفوع را برای شما تجویز می‌ کنند.

یکی از مهمترین سوالاتی که برای عموم افراد به وجود می‌ آید این است که انجام آزمایشاتی مانند تست مدفوع چه مقدار هزینه را برای آنها به همراه خواهد داشت.

باید بدانید که اگر از شرکت‌ های بیمه خدمات مناسب را دریافت کنید انجام چنین آزمایشات درمانی برای شما به حداقل رسیده و با پرداخت هزینه های بسیار محدود می توانید چنین آزمایشات کاربردی را انجام دهید.

اما اگر از خدمات بیمه استفاده نکنید فرد بیمار موظف است که تمامی هزینه آزمایش را تمام و کمال پرداخت کند.

معمولا سالانه تعرفه آزمایش ها تغییر کرده و با توجه به نرخ تورم ممکن است دستخوش تغییرات و افزایش جزئی شود.

آزمایشاتی که در طی سال انجام میشود هزینه یکسان داشته و تعرفه آنها نهایتا سالانه تغییر خواهد کرد.

آزمایشات مختلف مانند آزمایش خون. آزمایش مدفوع و سایر آزمایشات قیمتی متفاوت با یکدیگر دارند و البته آزمایش مدفوع قیمتی دارد که تمامی اقشار جامعه توانایی پرداخت آن را خواهند داشت.

با وجود تمامی فاکتورهایی که در آزمایش مدفوع بررسی میشود قیمت آن نهایتا ۵۰۰ هزار تومان و شاید کمتر خواهد شد و اطمینان داشته باشید که هزینه این آزمایش و کاربردی بیش از این مبلغ نخواهد شد.

مگر آن که پزشک تشخیص دهد که آزمایشگاه تخصصی تر را باید به همراه آن انجام دهید.

بهتر است که برای انجام آزمایشات درمانی از خدمات بیمه استفاده کنید تا روند درمان برای شما با سهولت بیشتری طی شود.

آزمایش ELISA

یکی از روش‌ های تشخیصی که در آزمایشگاه‌ های برتر انجام میشود آزمایش ELISA می‌ باشد که متخصصان برای بررسی کم‌ خونی‌ های شدید, ایدز و بیماری لایم از آن استفاده می‌ کنند.

با وجود این روش تخصصی شناسایی بیماری‌ های خاص مانند ابولا بسیار آسان می‌ شود و پزشکان می‌ توانند انواع ویروس‌ ها مانند زیکا و ویروس واریسلازوستر که باعث بروز آبله مرغان و زونا میشوند را شناسایی کنند.

اگر بخواهیم در مورد کاربردهای مهم این روش آزمایشی برایتان صحبت کنیم باید گفت که وجود آنتی بادی‌ ها و آنتی ژن‌ ها در یک نمونه با این روش قابل بررسی است، البته از این تکنیک در صنایع غذایی هم استفاده میشود و هرگونه آلرژی‌ های غذایی مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌ گیرد.

با وجود آزمایش ELISA متخصصان می‌توانند وجود آنتی بادی در نمونه‌ های خون را به طور قطعی تشخیص دهند.

در سراسر آزمایشگاه‌ های معتبر تکنیک ELISA به دلیل حساسیت بسیار زیادی که دارد در بین پزشکان و متخصصان بسیار محبوب است و البته توان عملیاتی بالایی این تکنیک کمک می‌ کند تا پزشک نتایجی که باید را از آزمایشات مختلف دریافت می کند.

به طور کلی می‌ توان گفت که تست ELISA یک روش کاملا موثر برای غربالگری می‌ باشد که متخصصان آن را روشی ایمن و سریع دانسته و برای دریافت نتیجه سریع از انواع آزمایشات مورد استفاده قرار می‌ گیرد، این روش تخصصی نسبت به سایر روش‌ های مشابه ارزان و نسبتاً دقیق است و به واسطه این روش پزشکان می‌ توانند وجود پادتن‌ های ضد ویروس را در بدن فرد مورد نظر بررسی کنند.

به طور معمول تست ELISA در حالت کلی برای ردیابی آنتی ژن‌ ها کاربرد دارد به همین دلیل است که یکی از تکنیک‌ های محبوب شناخته میشود.

آزمایش pcr

همه ما کم و بیش با آزمایش pcr آشنایی داریم، گسترش و شیوع ویروس‌ هایی همچون کرونا باعث شد تا همه ما حداقل یک بار این آزمایش را انجام دهیم، اما اگر بخواهیم در مورد آزمایش پی سی آر کمی تخصصی‌ تر صحبت کنیم باید بدانید که این چرخه شامل سه مرحله مهم است.

مرحله اول دناتوره کردن می‌ باشد، در این مرحله مولکول‌ های دو رشته‌ ای دی‌ ان‌ ای به وسیله حرارت بسیار بالا از هم جدا شده و به مولکول‌ های تک رشته‌ ای تبدیل میشوند، در مرحله دوم که جفت شدن نام دارد در صورت کاهش شدید دما تغییراتی ایجاد میشود تا پرایمرها بتوانند با حوالی‌ های مکمل خود یک رشته‌ های الگوی جفت تشکیل دهند، دمایی که از آن صحبت می‌ کنیم بسته به نوع پرایمرها متغیر است و معمولاً از دمای ۵۵ درجه سانتیگراد استفاده میشود.

اما مرحله آخر مرحله طویل سازی نام دارد، در این مرحله شرایطی فراهم میشود تا یک دی‌ ان‌ ای دو رشته‌ ای جدید ساخته شود، برای این مرحله نیاز به درجه حرارت ۷۲ درجه سانتیگراد خواهیم داشت.

اما باید بدانید که روش pcr به دو نوع تقسیم بندی میشود، نوع اول کیفی که برای مشخص کردن نوع میکروارگانیسم‌ ها استفاده می‌ گردد و در حالت بعد که نوع کمی آن نامگذاری میشود تعداد میکروارگانیسم‌ ها معین خواهد شد.

با این حال تمامی روش‌ هایی که گفته شد هر کدام به نوعی در روند تشخیص آسیب‌ ها و بیماری‌ های جسمانی کاربرد دارند و این متخصصان هستند که برای افراد تعیین می‌ کنند چه نوع آزمایشاتی را باید انجام دهند.

هر کدام از تکنیک‌ های گفته شده فرایندهایی دقیق و بدون خطا هستند که اگر به درستی و در شرایط مناسب انجام شوند اطلاعاتی را که پزشک نیاز دارد بدون خطا دریافت خواهد کرد.

راهنمایی مراجعه به متخصص داخلی

یکی از مهمترین مسائل و چالش هایی که پیش روی عموم افراد قرار می گیرد، این است که هنگام بروز آسیب ها و بیماری های جسمانی باید به کدام پزشک و با چه تخصصی مراجعه نمایند.

پس از بروز درد ها با دلایل ناشناخته می توانید پیش از هرچیز به پزشکان و متخصصین داخلی مراجعه کرده و این پزشکان با انجام آزمایشات مختلف متوجه میشود که عارضه پیش آمده مربوط به کدام قسمت بدن می باشد پس از آن می توانند شما را راهنمایی کرد و به پزشکان و متخصصان مربوطه ارجاع خواهند داد.

معمولاً مشکلاتی که در سیستم گوارشی بروز پیدا می‌ کند به دست پزشکان و متخصصان داخلی بهبود پیدا می‌ کند و افراد می‌ توانند با انجام آزمایش ها، چکاپ ها و بررسی های دقیق تر متوجه شوند که کدام عضو در معرض آسیب قرار گرفته است.

اگر نیازی به انجام آزمایشات متعدد دارید بهتر است به پزشک داخلی ماهر مراجعه کرده و از آنها بخواهید که انجام تست‌ های الزامی را برای شما در نظر بگیرند.

پزشکان پس از مطالعه و جواب آزمایش متوجه خواهند شد که شدت و میزان عارضه تا چه حد بوده و کدام عضو بدن شما در معرض آسیب قرار گرفته است.

در این شرایط به راحتی می توانید پزشکان و متخصصان مربوطه را پیدا کرده و می دانید که برای ادامه روند درمان باید به کدام پزشک مراجعه نمایید، متخصصین داخلی راهنمای مناسبی برای شما

خواهند بود تا بتوانید روند درمان را سریعتر طی کنید.

37 پاسخ

    1. سلام وقت بخير خير به جز تعطيلات رسمي همه روزه ما از ساعت ٧ صبح تا ٨ شب در خدمتتون هستيم آزمايش هايي كه نياز به ناشتايي دارد از ٧ صبح تا ١١ صبح در خدمتتون هستيم

    1. در خونریزی دستگاه گوارش تحتانی مشاهده می شود. حضور گلبول های سفید خون در مدفوع ممکن است در اثر التهاب روده مانند کولیت اولسراتیو یا عفونت باکتریایی ایجاد شود. روتاویروس ها یکی از دلایل عمده اسهال در کودکان خردسال است. در صورت وجود اسهال، آزمایش برای یافتن این ویروس در مدفوع انجام می شود

    1. دل درد یکی از علائم خطرناک گوارشی است که برای درمان آن باید به دکتر گوارش و کبد مراجعه کنید. زیرا ممکن است ناشی از مشکلات حاد و جدی باشد.
      ازمایش مدفوع توصیه میشود

  1. نمونه‌گیری مدفوع به درستی انجام نشده، آیا می‌توانم از ظرف نمونه‌گیری مجددا استفاده کنم؟

    1. برای این آزمایش احتیاج به ناشتا بودن نیست. ۲- نمونه باید به طور مستقیم در ظرفی که از آزمایشگاه تحویل گرفته اید، جمع آوری شود. ۳- در موردبیماران بستری نمونه را در یک ظرف خشک جمع آوری نموده و به ظرف مخصوص برچسب دار منتقل نمایید. ۴- مقدار نمونه لازم برای این آزمایش به مقدار نصف ظرف کافی است.

  2. آیا انجام آزمایش Stool Exam می‌تواند عفونت‌های گوارشی را تشخیص دهد؟

    1. کشت مدفوع: این آزمایش برای تشخیص عفونت دستگاه گوارش ناشی از باکتری‌های بیماری‌زا درخواست می‌شود. برای تشخیص اختصاصی آنتی ژن انگل‌های بیماری زا مانند ژیاردیا، کریپتوسپریدیوم و آنتاموبا در نمونه مدفوع درخواست می‌شوند

  3. اسهال خونی دارم، برای آزمایش مدفوع می‌تونم خونه نمونه‌گیری رو انجام بدم؟

    1. تا 72 ساعت پیش از آزمایش و در طی دوره جمع آوری نمونه مدفوع از خوردن گوشت قرمز، گوشت سفید، ماهی، شلغم و تربچه خودداری نمایید.

    1. ۴۸ تا ۷۲ ساعت پیش از آزمایش و در طی دوره جمع آوري نمونه مدفوع از خوردن گوشت قرمز ، گوشت سفيد ، ماهي، شلغم و تربچه خودداري نماييد.

    1. بعضی از بیماری‌ها و مشکلاتی که سلامت فرد را به خطر می‌اندازند، تنها از روی آزمایش مدفوع (S/E) قابل تشخیص هستند. عفونت‌های گوارشی در زمره این بیماری‌ها به شمار می‌روند که به کمک آنالیز مدفوع امکان تشخیص و درمان آن‌ها وجود دارد.

    1. مدفوع‌سیاه و شل اغلب به‌دلیل خونریزی قسمت بالایی دستگاه گوارش مانند معده یا دستگاه هضمی بالا اتفاق میا‌فتد. علت خونریزی می‌تواند زخم معده، زخم اثنی‌عشر، التهاب معده یا سرطان دستگاه گوارشی باشد. مدفوع سیاه با خون معمولا به صورت شل و خمیری خارج می‌شود.

  4. اگر در جواب آزمایش کشت کمپیلوباکتر مدفوع منفی درج شده باشد به چه معنا است؟

    1. آزمایش h.pylori مدفوع یک تست تشخیصی غیرتهاجمی و همچنین به‌عنوان یک تست مورد تایید برای ارزیابی ریشه‌کنی باکتری در فرد مبتلا مورداستفاده قرار می‌گیرد. قبل از شروع روند درمان نتایج مثبت بیانگر ابتلا به عفونت هلیکوباکتر پیلوری است و نتایج منفی به معنای عدم ابتلا به عفونت هلیکوباکتر پیلوری است. حداقل ۴ هفته پس از اتمام دوره درمان اگر جواب آزمایش هلیکوباکتر پیلوری مدفوع منفی شود به معنای ریشه کن شدن باکتری در فرد و نتایج مثبت نشان‌دهنده شکست درمان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما
ارتباط از طریق واتساپ
اینستاگرام دکتر